Geneza Gorzkich Żali

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2019 08:40
O tym, jaka jest geneza i historia tego nabożeństwa, oraz o tym, jak wygląda ono w archidiecezji przemyskiej, opowiedziała etnomuzykolog Barbara Śnieżek z ISPAN.
Audio
  • O genezie i historii nabożeństw Gorzkich Żali opowiadała etnomuzykolog Barbara Śnieżek z ISPAN (Dwójka/Źródła)
Wierni przystępują do sakramentu pokuty (Zdjęcie ilustracyjne)
Wierni przystępują do sakramentu pokuty (Zdjęcie ilustracyjne)Foto: PAP/Jacek Bednarczyk

W kulturze tradycyjnej nieodłączną częścią przeżywania okresu Wielkiego Postu było uczestnictwo w Gorzkich Żalach. Gorzkie Żale są tradycją wyłącznie polską. Można doszukać się jego podobieństwa strukturalnego do nabożeństwa Jutrzni.

- Gorzkie Żale to jedno z dwóch, obok Drogi Krzyżowej, nabożeństw charakterystycznych dla okresu Wielkopostnego. To nabożeństwo o ponad 300. letniej tradycji i ciekawy przykład twórczości powstały w kręgach wysoko wykształconych i zakonnych, która przeniknęła później na wieś. Z dużą doza prawdopodobieństwa można stwierdzić, że autorem tekstów i melodii jest konkretny zakonnik. Teksty po latach pozostały bez zmian, a melodie przeszły swojego rodzaju ewolucję, przepuszczone przez wiejski filtr manier wykonawczych. Istnieje wiele wariantów nabożeństw Gorzkich Żali – mówił Piotr Dorosz.

Kogo uważamy za autora tego nabożeństwa? Jak wygląda jego struktura i układ? Dlaczego tak szybko rozprzestrzeniło się po terenie całego kraju? O tym w audycji opowiadała etnomuzykolog Barbara Śnieżek z ISPAN.

Zapraszamy do odsłuchania naszego nagrania.

***

Tytuł audycjiŹródła

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Goście: Barbara Śnieżek (etnomuzykolog z ISPAN), Piotr Dorosz (RCKL)

Data emisji: 18.03.2019

Godzina emisji: 15.15

gs

Zobacz więcej na temat: folklor folk muzyka tradycyjna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ludwik Młynarczyk: muzykę trzeba omaszczyć uczuciem

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2019 11:00
- Melodie w muzyce podhalańskiej i orawskiej różnią się od siebie. Pieśni orawskie znamy dzięki Emilowi Mice - mówił w "Źródłach" muzyk z Kiczorów koło Lipnicy Wielkiej, Ludwik Młynarczyk. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Bieńkowski przedstawia "Pięciu od Bogusza"

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2019 16:00
Książka z płytą „Pięciu od Bogusza”, stanowią zapis poszukiwań śladów pamięci o legendarnym skrzypku Janie Boguszu, nauczycielu pięciu wielkich kajockich muzyków: Piotra Gacy, Tadeusza Jedynaka, Józefa Papisa, Józefa Zarasia i Stanisława Ziei.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Tango Wschodu" i węgierskie táncház na polskich deskach

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2019 15:40
W czwartkowych "Źródłach" gościliśmy Mateusza Dobrowolnego - muzyka, tancerza, animatora, twórcę Węgierskiego Domu Tańca w Warszawie.
rozwiń zwiń