X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Lato w Nohant

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2010 16:44
Kolejna odsłona monograficznej audycji porfesora Mieczysława Tomaszewskiego to wyprawa do słonecznego Nohant lat 40. XIX stulecia i zarazem w najpłodniejszy okres życia Fryderyka Chopina.
Audio

Pierwsze lato w Nohant i następujący po nim rok wspólnej pracy w Paryżu, skłoniły kompozytora i jego towarzyszkę życia do organizacji czasu według stałego rytmu: ciepłe miesiące na wsi, gdzie Chopin intensywnie komponował, natomiast reszta roku w Paryżu, gdzie wciąż cieszył się niesłabnącym powodzeniem: udzielał licznych lekcji fortepianu, dawał koncerty, uczestniczył w życiu artystycznym miasta, pozostawał w ścisłym kontakcie ze środowiskiem emigracyjnym oraz prowadził interesy wydawnicze.

Nohant stało się jego drugim domem, miejscem, w którym otoczony był ciepłem i troskliwością. Sześć kolejnych okresów letnich spędzonych na wsi to bez wątpienia najszczęśliwsze chwile w życiu kompozytora po opuszczeniu ojczyzny. Chwile, które przeznaczył na intensywną i niezwykle owocną pracę. Chwile, które przyniosły szereg arcydzieł literatury fortepianowej. W czasie drugiego lata w Nohant (1841) stworzył Balladę As-dur, dojrzałe Nokturny op. 48 i Fantazję f-moll. W miesiącach letnich 1842 i 1843 skomponował Impromptu Ges-dur, Balladę f-moll, Poloneza As-dur, Scherzo E-dur, Nokturny op. 52 i Mazurki  op. 56. Rok później Berceuse i Sonatę h-moll. W roku 1845 pracował nad najbardziej rozbudowanymi formalnie dziełami: Barkarolą, Polonezem-Fantazją  i Nokturnami op. 62; wreszcie w roku 1846 ukończył Nokturny op. 62 i pracował nad Sonatą wiolonczelową – ostatnim opusowanym dziełem.

Tym razem pobyt na wsi nie był jednak tak idylliczny, jak poprzednie. Rodzący się konflikt, w którego zarzewiu leżała prawdopodobnie niechęć syna George Sand do Chopina, stopniowo się zaostrzał i sytuacja stawała się ciężka do zniesienia. Coraz trudniej było skupić się na pracy. Wreszcie Chopin wyjechał do Paryża – jak się miało okazać, aby do Nohant nigdy już nie powrócić. Pomimo szczerych chęci, przynajmniej ze strony kompozytora, konfliktu nie dało się już zatrzymać. W sytuacji ogólnego napięcia, nie wiedząc o kłótni George Sand z córką – Solange  – w lipcu 1847 roku w dobrej wierze pomógł tej ostatniej. W ten sposób nie tylko nieświadomie wystąpił przeciwko George, ale i podsycił rosnącą zazdrość matki o przyjaźń kompozytora z córką, co w konsekwencji doprowadziło do ostatecznego zerwania stosunków. Dla Chopina był to cios, po którym nie potrafił się podnieść. Pomimo powierzchownego spokoju, uporczywie wracał w myślach i korespondencji do tematu „Pani S.”. Praktycznie przestał tworzyć, do końca życia ukończył już tylko kilka nieopusowanych miniatur i pozostawił kilka szkiców.

Artur Szklener (źródło: NIFC)


4 września (sobota), godz. 15:00

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chopin według profesora Tomaszewskiego: Panowie, kapelusze z głów

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2010 19:06
Dwójka przypomina znakomity cykl audycji autorstwa wybitnego muzykologa, który nagrany został na przełomie stuleci z okazji 150. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chopin według profesora Tomaszewskiego: Ideał na nieszczęście

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2010 13:52
Tym razem wybitny chopinolog skupi się na młodzieńczym jeszcze, ale już genialnym dziele polskiego kompozytora - Koncercie fortepianowym f-moll
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chopin według profesora Tomaszewskiego: Sen nocy wiosennej

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2010 07:20
Jeśli powiedziało się: f-moll, trzeba powiedzieć: e-moll. Tym razem wybitny muzykolog przyjrzy się pierwszemu chronologicznie koncertowi fortepianowemu Fryderyka Chopina
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chopin według profesora Tomaszewskiego: uskrzydlone klawisze

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2010 07:20
Tym razem przypominamy refleksje wybitnego muzykologa na temat cyklu 12 Etiud op.25
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chopin według profesora Tomaszewskiego: Zima na Majorce

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2010 07:20
Tym razem wybitny muzykolog zabierze nas na XIX-wieczną Majorkę oraz w magiczny świat chopinowskich Preludiów op.28.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chopin według profesora Tomaszewskiego: Zima na Majorce

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2010 07:20
Druga wyprawa na XIX-wieczną Majorkę: Preludia i Mazurki
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chopin w Valldemozie

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2010 07:20
Tym razem autorska audycju profesora Tomaszewskiego poświęcona będzie pobytowi genialnego kompozytor w klasztorze Kartuzów w Valldemozie na Majorce.
rozwiń zwiń