Viviane Hagner: muzyka kameralna przemawia w sposób najgłębszy

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2020 21:00
- Wydaje mi się, że każdy rodzaj muzykowania jest muzyką kameralną. Mam na myśli fakt nieustającej komunikacji, a gatunek muzyczny jest tu chyba drugorzędny. Z całą pewnością muzyka kameralna jest najbardziej bezpośrednim sposobem wymiany muzycznych myśli - mówiła w Dwójce słynna niemiecka skrzypaczka.
Audio
  • Viviane Hagner o muzyce kameralnej (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Viviane Hagner
Viviane HagnerFoto: PR2/Jakub Kukla

Urodzona w Monachium skrzypaczka zadebiutowała w wieku lat 12. Rok później wzięła udział w legendarnym wspólnym koncercie Filharmoników Izraelskich i Berlińskich w Tel Awiwie, orkiestry prowadził wtedy Zubin Mehta. Viviane Hagner występowała z największymi orkiestrami, takimi jak: Filharmonicy Berlińscy, Staatskapelle Berlin, czy Chicago Symphony Orchestra, z dyrygentami tej klasy co Abbado, Ashkenazy, Barenboim i Eschenbach. Jako że kieruje kursami muzyki kameralnej w Krzyżowej, regularnie bywa w Polsce.

Skrzypaczka wyznała, że bardzo lubi kameralne muzykowanie. Jej zdaniem w przypadku utworów kameralnych komunikacja jest bardziej intensywna i najbardziej bezpośrednia. - To bardzo wzbogacające, kiedy wspólnie prowadzi się dźwiękową dyskusję. Nierzadko zdarza się, że kompozytorzy otwierają się przed nami jeszcze bardziej. Ma się wrażenie, że można być z nimi bliżej, niż w przypadku utworów symfonicznych, które sprawiają wrażenie bardziej zamkniętych. Może wynikać to z faktu, że są przeznaczone dla liczniejszej publiczności.

Mimo że Viviane Hagner występuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata, to zdarza jej się grać przed małą publicznością np. w wiejskim kościółku. - Niezwykle dużo szczęścia dają mi też koncerty dla grupki, powiedzmy, dwadzieściorga dzieci, kiedy można liczyć na szybką i szczerą reakcję z ich strony - wyznała. Podkreśliła, że muzyka trafia do każdego słuchacza, niezależnie od języka, kultury i poglądów.

Skrzypaczka sięga po utwory skrzypcowe różnych epok i kompozytorów. Sięga nie tylko po utwory tych najbardziej rozpoznawanych jak Beethoven czy Bartok, ale też twórców mniej znanych. Uważa, że to bardzo intrygujące, poznawać muzykę, której nie słyszy się na co dzień w salach koncertowych. - Żałowałabym, gdybym nie zbaczała z utartej ścieżki muzycznej, żeby zobaczyć, co dzieje się również w rzadziej uczęszczanych zakątkach - mówiła.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku 

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Viviane Hagner (skrzypaczka)

Data emisji: 7.04.2020

Godzina emisji: 21.30

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wirtuozerskie skrzypce Nicoli Benedetti

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2019 14:40
W konkursie "Płyta na lato" do wygrania był album z muzyką szkockiej skrzypaczki, dla której utwory skomponował amerykański trębacz jazzowy, Wynton Marsalis. Na płycie znajdują się dwa dzieła: czteroczęściowy "Koncert skrzypcowy" nawiązujący do zachodniej muzyki od epoki Baroku aż po współczesność, a także "Fiddle Dance Suite" na skrzypce solo.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bach, Berg i Brahms. Koncert Orkiestry Symfonicznej Radia Szwedzkiego

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2020 11:23
W poniedziałkowej audycji zapraszamy m.in.  na wzruszający koncert skrzypcowy Albana Berga z 1935 roku, poświęcony pamięci córki przyjaciół kompozytora.
rozwiń zwiń