X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Krzysztof Knittel: "Cage to muzyka dawna!"

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2012 14:20
Trwa Rok Johna Cage'a. Zapytaliśmy polskich muzyków, artystów i kompozytorów o to, jaki wpływ miało dzieło guru awangardy na rodzimą twórczość.
Audio
Fortepian preparowany
Fortepian preparowanyFoto: wikipedia, Susanna Bolle / Non-Event

W 1958 roku na "Warszawskiej Jesieni" pojawił się David Tudor z Music of Chamges, w 1961 roku śpiewała Cage'a Cathy Berberian, w 1964 przyjechał sam John Cage, w 1965 MW2 wykonał jego Theatre piece.

- Mieliśmy po koncercie bardzo dobre recenzje. Reakcja publiczności była… różna, ale myśmy byli już znani jako wykonawcy muzyki awangardowej i współczesnej - wspomina Marek Mietelski, członek zespołu MW2.

Krzysztof Szwajgier także pamięta to wykonanie i rozmaite reakcje publicznośći:– Czasem głośne protesty, czasami śmiech, bo Cage nie zawsze jest poważny w swoich utworach. - Preparacja fortepianów budziła też sprzeciw u klasycznych pianistów, do tego stopnia, że w krakowskiej Floriance niemal zakazano wykonywania muzyki współczesnej – na szczęście do tego nie doszło.

Zygmunt Krauze wspominał wykonanie Cartridge Music na "Warszawskiej Jesieni" w 1969 roku (grał zespół Warsztat Muzyczny).

- W Warszawie byliśmy w nadzwyczajnej sytuacji, bo wytworzyła się dość spora grupa entuzjastów. Te koncerty to były "msze wtajemniczonych", rozentuzjazmowanych słuchaczy. Było ogromne zainteresowanie. W 1964 roku w Warszawie była wspaniała atmosfera dla muzyki awangardwej. Chłonęliśmy idee Cage'a garściami, zarówno młodzi kompozytorzy jak i wykonawcy byli tym zafascynowani. To była fantastyczna szkoła.

Była też konstruktywna opozycja. Zygmunt Krauze podkreślił, że było to zjawisko pozytywne, oponenci bowiem mieli coś do zaproponowania. Forum dyskusji były najczęściej koncerty "Warszawskiej Jesieni". Kompozytor, porównując Warszawę i Paryż z tamtego okresu, pokazał, że stolica Polski była w czubie awangardy. To muzyk z Polski wyjeżdżał na Zachód, by dokonać prawykonań amerykańskiego kompozytora.

Wojciech Krukowski z Akademii Ruchu w owym czasie pytany na Zachodzie, czy pochodzi od Grotowskiego, czy Kantora, nieodmiennie odpowiadał "nie, od Cage'a!". - My, z obszaru sztuk wizualnych, dostrzegaliśmy w Cage'u artystę, który otworzył jakieś okno, zatarł granice pomiędzy dyscyplinami.

- Dlaczego tak łatwo akceptujemy technologiczne nowinki w życiu codziennym, a w kulturze z takim trudem przebnija się to, co współczesne? – zastanawiał się Krzysztof Knittel. I błysnął paradoksem: - przecież Cage to muzyka dawna, wiele kompozycji powstało w latach 50.!

W audycji usłyszeliśmy też, między innymi, relację z jednego z pierwszych wykonań 4'33" w Polsce oraz wypowiedzi na temat Cage'a nadesłane przez kompozytorów ankietowanych przez autorkę audycji. Połaczyliśmy się też ze Stanisławem Krupowiczem.

Audycja Joanny Grotkowskiej.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Rok Johna Cage'a

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2012 18:00
Porozmawiamy o wydarzeniu "ROK JOHNA CAGE’A - Lublin 2012" i wystawie Jana Berdyszaka we Wrocławiu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Żyjemy w epoce Cage'owskiej

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2012 16:04
Amerykański kompozytor poszukiwał absolutnej ciszy, co doprowadziło go do zrozumienia istoty muzyki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Posłuchaj koncertu na kaktusy!

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2012 08:01
W Dniu Johna Cage'a na antenie Dwójki prezentujemy koncert poświęcony twórczości kompozytora, zarejestrowany podczas tegorocznego festiwalu BBC Proms.
rozwiń zwiń