X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Emma Kirkby. Wielka dama muzyki dawnej

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2018 21:00
Audycję "Między dźwiękami" poświęciliśmy artystce, która w Anglii nazywana jest "klejnotem świata dźwięków".
Audio
  • Emma Kirkby. Wielka dama muzyki dawnej (Między dźwiękami/Dwójka)
Okładka płyty The artistry of Emma Kirby, BIS Records (zdjęcie ilustracyjne)
Okładka płyty "The artistry of Emma Kirby", BIS Records (zdjęcie ilustracyjne)Foto: materiały prasowe

Emma Kirkby to na pewno jedna z najbardziej lubianych i podziwianych artystek, zajmujących się muzyką dawną. Zadecydowała o tym jej skromność i profesjonalizm, urok osobisty, a także wyjątkowo piękny, świeży, delikatny i ruchliwy głos. Emma Kirkby była zawsze bardzo naturalna, śpiewała (tak się przynajmniej zdawało) spontanicznie i od niechcenia. Tymczasem za jej kreacjami stoi znakomita technika wokalna i głęboka kultura muzyczna, wsparta wiedzą i latami przemyśleń, prób, doświadczeń. To artystka bardzo świadoma, zarówno siebie i swych możliwości, jak wymagań, jakie stawia przed nią wykonywana muzyka.

Jej kariera zaczęła się jak gdyby przypadkiem - studiowała filologię klasyczną na uniwersytecie oksfordzkim, uczyła się śpiewu, a ponieważ uwielbiała muzykę dawną, została członkiem znanego potem zespołu - Taverner Consort, prowadzonego przez Andrew Parrotta. To był rok 1971, a dwa lata później rozpoczęła się jej współpraca z małym madrygałowym ensemblem Consort of Musicke. Ten zespół prowadził wybitny lutnista, znawca muzyki renesansu - Anthony Rooley, później jej wieloletni partner także w życiu prywatnym. Emma Kirkby wtedy już zaczęła szukać takiej techniki wokalnej, która harmonizowała by z brzmieniem dawnych instrumentów, wchodzących wówczas szerokim strumieniem na estrady koncertowe i do studiów fonograficznych. Z Consort of Musicke nagrywała już w latach 70 madrygały i pieśni Gibbonsa i Dowlanda, Cipriana de Rore, Marenzia i Sigismolnda d’ India, odkrywając przed publicznością fascynujący świat muzyki renesansu. Brała udział w wielu absolutnie pionierskich nagraniach Academy of Ancient Music Christophera Hogwooda, począwszy od pamiętnego Mesjasza z 1980 roku. Jej rozległy repertuar sięga od średniowiecznych antyfon Hildegardy z Bingen po dzieła Haydna i Mozarta, a szczególne miejsce w jej dorobku mają absolutnie wzorcowe kreacje muzyki Dowlanda i Purcella.

Interpretacje Emmy Kirkby należą do tych, co nie tracą nic z upływem czasu, nie zestarzały, wciąż nas poruszają. Początek nowego roku wydaje się tym momentem, kiedy możemy zatrzymać się przez chwilę i zastanowić, od czego zaczynaliśmy i dokąd doszliśmy. Stąd nasze odwołanie do sztuki Emmy Kirkby.

***

Tytuł audycji: Między dźwiękami

Prowadzą: Ewa Obniska i Magdalena Łoś

Data emisji: 28.01.2018

Godzina emisji: 21.00

mz/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Sztuka pod nadzorem. Muzyka kontrreformacji

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2017 12:00
Po trzech audycjach "Między dźwiękami" poświęconych muzyce protestantów posłuchaliśmy o opowieści o artystycznej stronie kontreformatorskiej reakcji katolizyzmu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Giulio Caccini i florencka rewolucja w muzyce

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2018 14:20
Bohaterem audycji był zmarły w 1618 roku, a więc 400 lat temu, Giulio Caccini, jeden z wybitnych twórców muzyki wczesnego baroku, a przy tym reprezentant środowiska florenckich nowatorów.
rozwiń zwiń