X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sztuka pod nadzorem. Muzyka kontrreformacji

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2017 12:00
Po trzech audycjach "Między dźwiękami" poświęconych muzyce protestantów posłuchaliśmy o opowieści o artystycznej stronie kontreformatorskiej reakcji katolizyzmu.
Audio
  • Sztuka pod nadzorem. Muzyka kontrreformacji (Między dźwiękami/Dwójka)
Orlando Lasso, jeden z twórców epoki kontrreformacji
Orlando Lasso, jeden z twórców epoki kontrreformacjiFoto: wikimedia/domena publiczna

Odpowiedzią Kościoła katolickiego na rozprzestrzenianie się idei reformacji był Sobór Trydencki (1545-1563). Obok rozważań problemów teologicznych i etycznych kardynałowie podjęli szereg decyzji strukturalnych. W ostatnich dwóch latach obrad Soboru (1562/63) w centrum zainteresowania stanęła także muzyka związana z liturgią. Po burzliwych naradach odrzucony został postulat przywrócenia Kościołowi wyłącznie jednogłosowych śpiewów chorałowych, zbyt silny był opór rozmiłowanych w wysoko zorganizowanej polifonii dostojników duchownych i świeckich władców. Do "uratowania" polifonii dla Kościoła przyczynili się kompozytorzy, którzy jako pierwsi przedstawiali swoje msze ocenie kolegium kardynalskiego. Pośród nich wyjątkowe miejsce zajął Giovanni Pierluigi da Palestrina, którego muzyka, pełna klasycznej równowagi, uznana została za uniwersalny głos kościoła powszechnego. 

Sztuka (w tym muzyka) poddana została więc pod nadzór teologów i kardynałów, początkowo dość rygorystyczny. To położyło się cieniem na ostatnich dekadach renesansu, tej wielkiej epoki, która obiecywała ludzkości rychłe nadejście "złotego wieku". Nieuchronne rozczarowanie zaowocowało wzrostem nastrojów pokutnych, goryczy i melancholii. Ulegali jej nawet najwięksi malarze, poeci (Torquato Tasso) czy kompozytorzy, by wspomnieć Orlanda di Lasso, którego ostatnie dzieła mają wyraźnie charakter pokutny i stanowią gorzką refleksję nad marnością życia.

Stopniowo kontrreformacja traci swój bezkompromisowy charakter i obrasta w nowe, bardziej subtelne środki wyrazu. Mogą to być dydaktyczne w swej wymowie spektakle w rodzaju Rappresentatione di anima e di corpo Cavalieriego, wskazującego "maluczkim" prostą drogę do zbawienia. Mogą być znacznie bardziej wyrafinowane dzieła, będące rodzajem egzegezy biblijnej, o teatralnej dramaturgii, pełne kontrastów, afektacji i wirtuozerii. Takie są choćby historie biblijne Giacomo Carissimiego, stanowiące element składowy nabożnych medytacji Wielkiego Tygodnia w Rzymie. Dają one impuls dla rozwoju nowej formy – oratorium, pozostającego w kręgu wątków biblijnych lub hagiograficznych. Apogeum rozwoju tej formy we Włoszech to oratoria Alessandra Scarlattiego (pisane w pierwszych dekadach XVIII w.) – to także realizacja idei Kontrreformacji, jednak na zupełnie innym poziomie.

Ewa Obniska i Magdalena Łoś

***

Tytuł audycji: Między dźwiękami

Data emisji: 26.11.2017

Godzina emisji: 21.00

mc/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Kreator nowej muzyki". 450. rocznica urodzin Claudia Monteverdiego

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2017 13:35
Audycję "Między dźwiękami" poświęciliśmy twórczości wybitnego włoskiego kompozytora, którego rocznicę urodzin wspominaliśmy 15 maja.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak kształtowała się muzyka anglikańska

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2017 23:00
W audycji "Między dźwiękami" rozmawialiśmy o specyficznych warunkach, w których od XVI wieku rozwijała muzyka w Anglii. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Narodziny muzyki protestanckiej

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2017 12:00
Zapraszamy na pierwszy odcinek audycji "Między dźwiękami" poświęcony rozwojowi muzyki w kontekście ruchu religijnego zapoczątkowanego przez Marcina Lutra.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Protoplaści Jana Sebastiana Bacha

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2017 11:42
Druga audycja o muzyce w liturgii zreformowanego kościoła poprowadzi nas do wieku XVII, stulecia o kluczowym znaczeniu dla protestantyzmu, ale może i dla całej muzycznej Europy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Duch protestantyzmu w muzyce Jana Sebastiana Bacha

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2017 09:00
Trzecią z kolei audycja poświęcona muzyce kościoła zreformowanego, w ramach której opowiadaliśmy o twórczości niemieckiego kompozytora.
rozwiń zwiń