X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Warszawska Jesień na antenie Dwójki!

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2014 15:00
W tym roku na program Warszawskiej Jesieni (19-28 września) składają się przede wszystkim utwory przeznaczone na instrumenty muzyki dawnej, różnych kultur tradycyjnych oraz instrumenty nietypowe bądź rzadko używane.
Audio
  • Martin Smolka podczas "Warszawskiej Jesieni”: czas jest białym płótnem
  • Rozmowa z boliwijskim kompozytorem i dyrygentem Cergio Prudencio
  • Spotkanie z chińskim kompozytorem Wenchenem Qinem
Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos, goście Warszawskiej Jesieni
Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos, goście Warszawskiej JesieniFoto: materiały promocyjne

Już podczas inauguracji dojdzie do niecodziennego spotkania barokowej orkiestry Arte dei Suonatori oraz specjalizującej się w repertuarze współczesnym musikFabrik, które różnią się nie tylko brzmieniem i składem, lecz także strojem (instrumenty dawne grają w stroju a = 415 Hz, nowe - według a = 440 Hz).
Wydarzeniem, które niechybnie ujawni moc działania "innych" instrumentów będzie koncert Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos z Boliwii. Ten unikalny zespół muzyki współczesnej gra na instrumentach tradycyjnych kultur Ajmara oraz Keczua i zarazem prehistorycznych kultur regionu Andów. Są to między innymi pochodzące z czasów przedinkaskich trzcinowe fletnie sikus, archaiczne bambusowe flety quenas, czy też wycinane z jednego kawałka drewna, świszczące i chrapliwe tarkas.
Cel, aby ukazać wartość, ożywić we współczesności tradycję muzyczną własnej kultury, przyświeca też zespołowi Forbidden City Chamber Orchestra z Pekinu. Jest to grupa znakomitych muzyków grających na tradycyjnych chińskich instrumentach muzykę klasyczną (w kulturze chińskiej okres klasyczny zakończył się w III wieku p.n.e.) i współczesną. W obsadzie zespołu znajdują się instrumenty strunowe szarpane: pipa (chińska lutnia), cytra zheng (guzheng) i rodzaj gitary – ruan, a także dwustrunowe smyczkowe erhu i banhu, cymbały yang qin, trzcinowe organki sheng, bambusowe flety poprzeczne, instrumenty perkusyjne.
Głosy wokalne jako "inne" instrumenty? Ależ tak! Ten "inny" instrument to jednak nie tyle sam głos, co określona, specyficzna technika wokalna. Niecodziennym wydarzeniem będzie prawykonanie REKA Izraelczyka Yuvala Avitala, kompozycji zamówionej przez Warszawską Jesień i realizowanej wspólnie z festiwalem MITO SettembreMusica w Mediolanie. To projekt, do którego Avital zaprosił sześcioro wybitnych solistów, mistrzów śpiewu tradycyjnego różnych regionów świata: Sainkho Namtchylak (alikwotowy szamański śpiew syberyjskiej mniejszości Tuwy), Yusufa Joe Legwabe (techniki wokalne zuluskiej Afryki Południowej), Omara Bandinu (gardłowy śpiew bassu prastarej wokalnej polifonii z Sardynii), Sofię Kaikov (modalny śpiew archaicznej tradycji Żydów z Buchary) oraz Enkhjargala Dandarvaanchiga (alikwotowy i gardłowy śpiew mongolskiej tradycji nomadycznej). Szczególnym uczestnikiem projektu jest Lama Samten Yeshe Rinpoché, przedstawiciel najstarszej tradycji buddyzmu tybetańskiego bön, który zdecydował się na udział w REKA ze względu na etyczne i duchowe przesłanie utworu.
Warszawska Jesień przekona was także, że awangardową muzykę grać można także na dudach, indonezyjskim gamelanie, japońskich instrumentach shō i koto, elektrycznej cytrze oraz starych analogowych organach/syntezatorach modelu "Venta", produkowanych w Wilnie za czasów sowieckich.

A oto plan Dwójkowych transmisji z Warszawskiej Jesieni:

19 września, godz. 19.30

Artur Zagajewski brut
Aureliano Cattaneo Double
György Ligeti Hamburgisches Konzert
Martin Smolka Semplice

Wyk. Arte dei Suonatori, musikFabrik, Christine Chapman - róg, Dominik Połoński - wiolonczela, Stefan Asbury - dyrygent

*

23 września, godz. 19.30

Raphaël Cendo Action Painting
Leopold Hurt Gatter
Cezary Duchnowski Parallels
Gérard Grisey Partiels

Wyk. European Workshop for Contemporary Music, Leopold Hurt - elektryczna cytra, Rüdiger Bohn - dyrygent

*

25 września, godz. 19.30

Wenchen Qin Yin Ji
Zygmunt Krauze Rzeka podziemna 2
Andrzej Kwieciński Concerto. Re Maggiore
Simon Steen-Andersen Ouvertures
Wyk. Sinfonia Varsovia, Le Liu - guzheng, Gośka Isphording - klawesyn, Jarosław Siwiński - sampler, Simon Steen-Andersen - live electronics, Daniel Gazon - dyrygent
*

27 września, godz. 19.30

Jörg Widmann Armonica
Jonathan Harvey Body Mandala
Kazimierz Serocki Pianophonie
Tansy Davies Spiral House

Wyk. Orkiestra Filharmonii Narodowej, Marco Blaauw - trąbka, Christa Schönfeldinger - harmonika szklana, Maciej Frąckiewicz - akordeon, Adam Kośmieja - fortepian, Jacek Kaspszyk - dyrygent, Kamil Kęska - elektronika

 

Zapraszamy!

 

materiały promocyjne/mm/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kwartludium w "Five o'clock". Zobacz wideo

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2014 22:00
Skrzypce, klarnet, fortepian, perkusja to punkt wyjścia do improwizacji, inspirowania kompozytorów do pisania nowych utworów, pole do prowadzenia doświadczeń z brzmieniem. Zapraszamy na spotkanie z zespołem Kwartludium.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Bieżan. Anarchista-dżentelmen i prorok we własnym kraju

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2014 18:00
- Był akademickim kompozytorem, a jednocześnie rasowym kontestatorem. Dziś jego muzyka okazuje się zaskakująco aktualna - mówił w "Bitej godzinie" Bolesław Błaszczyk, eksperymentujący wiolonczelista i badacza twórczości Andrzeja Bieżana.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Richard Blackford: to zwierzęta nauczyły nas tańczyć i śpiewać

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2014 13:00
- Ludzie nie mają monopolu na muzykowanie. Zwierzęta wydobywają dźwięki używając nie tylko własnych gardeł, lecz także środowiska, a nawet prostych instrumentów - uważa twórca "The Great Animal Orchestra". Symfonia Blackforda została prawykonana w sobotę na Festiwalu Muzycznym w Cheltenham oraz na antenie Dwójki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sacrum Profanum 2014 na antenie Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2014 11:30
Ojciec amerykańskiego minimalizmu Philip Glass, awangardowa artystka Laurie Anderson, gitarzysta Sonic Youth Lee Ranaldo i Squarepusher wystąpią we wrześniu w Krakowie. Dwójka zaprasza na transmisje z 12. edycji Festiwalu Sacrum Profanum, który rozpocznie się już 14 września.
rozwiń zwiń