X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Kazik: wydłużaliśmy kawałki dla pieniędzy

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2013 16:00
- Myśmy nie chcieli wejść do studia, bo uznawaliśmy to za kolaborację z "systemem babilońskim", ale trzeba było spłacić gitarę, którą nasz basista od kogoś pożyczył, a którą mu potem ukradli - tak pierwsze nagrania zespołu Kult wspominał w Dwójce Kazik Staszewski.
Audio
  • Kazik Staszewski o początkach Kultu (Piątek z Mazurkiem/Dwójka)
Kazik Staszewski
Kazik StaszewskiFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Rozwiązanie ekonomicznego problemu zwrotu ukradzionej gitary zainicjowało w 1985 roku fonograficzną karierę jednego z najważniejszych zespołów w historii polskiego rocka. Za sprawą szefa wytwórni Tonpress Marka Proniewicza grupa Kult, po trzech latach działalności, trochę wbrew własnej woli, zadebiutowała "Piosenką młodych wioślarzy", która trafiła na składankę "Jeszcze młodsza generacja".

- Marek Proniewicz sam wybierał utwory, odrzucając te, o których myślał, że nie mają szans - wspominał w Dwójce Kazik Staszewski. - Myśmy byli zawiedzeni tym, że z kasety, na której były takie utwory jak "Wódka", "Berlin", "Ostatnia wojna jest już wygrana", wybrał "Wioślarzy". Ta piosenka nazywała się wtedy "Venom" i był to półtroaminutowy kiepski żart muzyczny.

O studyjnym przearanżowaniu utworu zadecydowały kwestie finansowe. W tamtym czasie w firmach państwowych muzykom płacono bowiem od minuty nagrania, nie uwzględniając faktycznej wartości czy popularności utworu. - Stawki uzależnione były od poziomu ważności instrumentów. Najważniejszy był głos, potem były instrumenty harmoniczne, czyli gitara i fortepian. Potem były instrumenty rytmiczne, perkusja, gitara basowa, potem były chórki i do tego dochodziła osobna stawka za solówkę. By zarobić, wydłużyliśmy tę piosenkę do znanych z nagrania rozmiarów. Stąd też się wzięło to słynne początkowe "ojojojojojo".

W rozmowie z Robertem Mazurkiem Kazik Staszewski wspominał m.in. lata swojej muzycznej edukacji i historię tego jak zniechęcił się do opery. Więcej na ten temat w nagraniu audycji.

***

Kazik Staszewski to jedna z najważniejszych postaci polskiej sceny muzycznej ostatnich dwóch dekad. W 1982 roku w wieku 19 lat założył grupę Kult, z którą wylansował dziesiątki przebojów i z którą do dziś szczelnie zapełnia największe sale koncertowe w Polsce.

Renomę rockowego wieszcza zyskał za sprawą celnych, nierzadko złośliwych, ale zawsze bliskich rzeczywistości tekstów. Do jego najważniejszych utworów należą takie piosenki jak "Polska", "Piosenka do młodych wioślarzy", "Panie Waldku, Pan się nie boi czyli lewy czerwcowy" czy "Arahja".

Zobacz więcej na temat: Kazik Staszewski Kult
Komentarze1
aby dodać komentarz
wiechosta2013-11-16 11:48 Zgłoś
I tak wam Kaziu zostało do dzisiaj... Inni zresztą są tacy sami. Przy okazji, denerwują mnie piania polskich muzyków rockowych o tym, jak to za komuny byli prześladowani i jak wszelkie ich działania związane były tylko i wyłącznie walce z systemem. Bzdura ..... Dla was liczyły się tylko dragi, sex i rock and roll. Zresztą słusznie bo to zacne wartości ale czemu się tego wypieracie i dorabiacie ideologię tam gdzie jej po prostu nie ma ???

Czytaj także

Koncert Kazika w Czwórce!

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2014 18:00
Zapraszamy do wysłuchania nagrania koncertu, który muzyk zagrał w Czwórkowym "Ministerstwie dźwięku".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kazik: na płycie "Prosto" opowiadam się za miłością (obejrzyj wywiad)

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2013 15:00
Nazwa tego zespołu jest marką samą w sobie, nic więc dziwnego, że każde nowe wydawnictwo grupy spotyka się z przychylnością zarówno krytyków jak i słuchaczy. Sprawdź, co Kazik Staszewski opowiedział nam o nowej płycie Kultu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tata Kazika, czyli naczelny architekt Płocka

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2013 20:00
Płock to miasto historyczne. Swą siedzibę mieli tam Władysław Herman i Bolesław Krzywousty. Stanisław Staszewski - tata Kazika - pracował tam jako architekt w latach 1960-1965. Wówczas powstały niezapomniane piosenki "Celina”, "Baranek" czy "Inżynierowie z Petrobudowy”.
rozwiń zwiń