Barbara Ludwiżanka - specjalistka od starszych pań

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2014 09:00
W cyklu "Radiowe kreacje mistrzów" Iwona Malinowska i Joanna Godlewska przypomną wybitną aktorkę o bardzo charakterystycznym głosie
Barbara Ludwiżanka
Barbara LudwiżankaFoto: PAP/Zygmunt Januszewski

Widzów teatralnych i krytyków zachwycała ogromnym bogactwem środków wyrazu. Mogła grać wszystko - od tragedii do komedii, choć w Teatrze Polskiego Radia najwięcej ról zagrała w repertuarze realistyczno-psychologicznym. Pochodziła z aktorskiej rodziny - jej ojciec Adam Ludwig był śpiewakiem operowym. Urodzona w 1908 roku w Stanisławowie. Po ukończeniu Szkoły Aktorskiej w Poznaniu występowała w teatrach Poznania, Krakowa i Łodzi. W czasie okupacji wywieziona na roboty przymusowe do Niemiec, po powrocie do kraju, już po wojnie występowała najpierw w Krakowie, potem w Łodzi, by w 1948 roku przenieść się na stałe do Warszawy.

Początkowo była aktorką Teatru Polskiego, a od 1965 roku aż do emerytury - Teatru Współczesnego. W tym czasie intensywnie współpracowała z Teatrem Telewizji, filmem i Teatrem Polskiego Radia. Ze względów metrykalnych grała głównie role starszych pań: miłych,  sympatycznych, przebiegłych, ironicznych, zabawnych,  groteskowych, infantylnych i tragicznych. Jej mistrzowskie operowanie głosem będą Państwo mogli podziwiać słuchając fragmentów słuchowisk: "Abigeil na scenę" Haliny Krzyżanowskiej, "Świadkowie albo nasza mała stabilizacja" wg sztuki Tadeusza Różewicza, "Damy i huzary" wg komedii Aleksandra Fredry, "Dom kobiet" wg sztuki Zofii Nałkowskiej, "Szczekanie" - wg opowiadania Ingeborg Bachman, "Spotkamy się na kolacji" i "Szanteklery od Franbolego" Jarosława Abramowa-Neverlego.

Na audycję zapraszają Iwona Malinowska i Joanna Godlewska.

4 kwietnia (piątek), godz. 22.00-22.30

bch/mc

Zobacz więcej na temat: TEATR
Czytaj także

Bez przerwy łamać reguły. Alain Resnais, mistrz Nowej Fali

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2014 20:00
Jean-Luc Godard powiedział, że każdy film powinien mieć wstęp, kulminację i zakończenie, lecz niekoniecznie w tej kolejności. Słowa te doskonale opisują twórczość Alaina Resnais’go. – Jego filmy nie są oparte na łańcuchu przyczynowo-skutkowym. Łączą one wszystkie możliwe sztuki w jedną całość – mówił w Dwójce dokumentalista Józef Gębski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Strzępka i Demirski jak... Olga Lipińska?

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2014 21:00
- Na premierze "Klątwy" obecna była Olga Lipińska. To nie przypadek. Oczywiście Strzępka i Demirski idą głębiej w krytyce systemu, tym razem kapitalistycznego - uważa zastępca redaktora naczelnego miesięcznika "Teatr" Kalina Zalewska. W "Sezonie na Dwójkę" mówiliśmy o współczesnym polskim teatrze politycznym.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Olgierd Łukaszewicz: widzowie teatrów – organizujcie się!

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2014 16:00
– Publiczności - popierajcie swoje teatry! – apelował w Międzynarodowym Dniu Teatru wybitny aktor i prezes Związku Artystów Scen Polskich, który zapowiedział w Dwójce, że niebawem ustąpi miejsca na tym stanowisku jednemu z młodszych kolegów.
rozwiń zwiń