X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Głód i inne paradoksy "Ostatniej Wieczerzy"

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2017 19:20
- To chichot losu, że włoski mistrz dostał zlecenie w miejscu, które słynęło z poszczenia. Wielu artystów narzekało na to, że chudli tutaj podczas pracy – podkreśliła prof. Dorota Folga-Januszewska, mówiąc o klasztorze Santa Maria delle Gracie w Mediolanie, gdzie powstała słynna "Ostatnia wieczerza".
Audio
  • Prof. Dorota Folga-Januszewska i prof. Iwona Szmelter w rozmowie o "Ostatniej wieczerzy" Leonarda da Vinci (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Fragment Ostatniej wieczerzy Leonarda da Vinci
Fragment "Ostatniej wieczerzy" Leonarda da VinciFoto: 3444753/Pixabay/domena publiczna

Andrzej Ferenc -  w  TPR -  - 5_.JPG
Paradoks geniuszu w "Leonardo i Ostatniej Wieczerzy"

Goszcząca w Dwójce historyk sztuki opowiadała o kulisach powstania niezwykłego dzieła, na temat którego istnieje wiele teorii. Wśród nich należy wymienić interpretację wskazującą na to, że mural włoskiego mistrza powstał w miejscu, gdzie mnisi i mniszki spożywali posiłki. Jak się okazuje, nie można potwierdzić tej tezy.

- Kiedy zlecenie namalowania dzieła zostało skierowane do Leonarda, ta przestrzeń nie pełniła funkcji wieczernika. Trzeba pamiętać, że klasztor dominikański w Mediolanie należał do jednego z najbardziej restrykcyjnych. Powszechnie było wiadomo, że tutejsi bracia i ojcowie mało jedzą i nie dbają o doczesność. Wielu tworzących tu artystów narzekało, że aby posilić się podczas pracy, musieli udać się w tym celu do miasta - dodała prof. Dorota Folga-Januszewska.

Jakie jeszcze błędne informacje funkcjonują na temat obrazu Leonarda da Vinci i jaką technikę zastosował mistrz przy malowaniu dzieła? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Hanna Maria Giza

Goście: prof. Dorota Folga-Januszewska (historyki krytyk sztuki) i prof. Iwona Szmelter (konserwator i restaurator dzieł sztuki)

Data emisji: 13.04.2017

Godzina emisji: 18.00

mz/mk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Złożenie do grobu". Pasyjny światłocień Caravaggia

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2017 17:30
W audycji rozmawialiśmy o słynnym obrazie, który włoski malarz przygotował w ramach zamówienia dla kaplicy Opłakiwania w kościele Santa Maria in Vallicella w Rzymie.
rozwiń zwiń