Budzińska-Bennett o wojnach na scenie muzyki średniowiecznej

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2018 18:00
- Jest wiele ensambli, które mają tendencje hochsztaplerskie i liczą przede wszystkim na efekt i dobrą sprzedaż - mówiła w Dwójce Agnieszka Budzińska-Bennett, wokalistka, panistka i muzykolog.
Audio
  • Agnieszka Budzińska-Bennett o wojnach na scenie muzyki średniowiecznej (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Agnieszka Budzińska-Bennett i Hanna Jrvelinen
Agnieszka Budzińska-Bennett i Hanna JärveläinenFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Mikołaj Gomółka 1200.jpg
Premiera płyty Chóru Polskiego Radia z psalmami Gomółki

Zdaniem śpiewaczki wykonawstwo muzyki średniowiecznej jest coraz mniej idealistyczne. - Od momentu, kiedy mamy dużo płyt i rynek, który nas chce, zrobiło się wiele zespołów i mamy różne drobny wojny. To trudny okres dla muzyki dawnej, bo słuchaczowi trudno jest ocenić stopień uczciwości wykonawców.

Artystka podkreśliła, że wszyscy interpretatorzy utworów sprzed wieków w mniejszym lub większym stopniu spekulują. - Nie miejmy złudzeń, że tak to brzmiało w czasach naszych przodków. My składamy pewne propozycje odczytania. To są rekonstrukcje i przypuszczenia, w końcu operujemy dźwiękiem, który przepadł 1000 lat temu. Ważne jest jednak uczciwe podejście do tego tematu.

Agnieszka Budzińska-Bennett wyjaśniła, na czym polega rzetelność w pracy nad muzyką dawną. W audycji wspominała swoje pierwsze zetknięcie z tą gałęzią twórczości. Śpiewaczka zdradziła, co sprawiło, że zapragnęła śpiewać jak pionierscy rekonstruktorzy muzyki średniowiecza.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą 

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Agnieszka Budzińska-Bennett (wokalistka, panistka i muzykolog)

Data emisji: 26.10.2018

Godzina emisji: 17.30

 bch/mko

Czytaj także

Ewolucja motetu na przestrzeni wieków

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2018 16:28
W audycji "Między dźwiękami" opowiadaliśmy o motecie, który zanim osiągnął szczyty artyzmu w dziełach Bacha czy Rameau, przebył długą drogę sięgającą swym początkiem średniowiecza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Capella Regia Polona zaczyna od triady największych kompozytorów baroku

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2018 17:57
- Rozumiem, że jest moda na barok polski, a z racji tego, że działamy przy Polskiej Operze Królewskiej oczywiście chcemy wystawiać dzieła polskie. Stwierdziłem jednak, że na początku dobrym pomysłem będzie pokazanie najwybitniejszych twórców baroku, czyli Händla, J. S. Bacha i Monteverdiego - mówił w Dwójce Krzysztof Garstka.
rozwiń zwiń