Michał Biel: umiejętność grania a vista jest niesamowicie ważna

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2020 19:26
- Nie chcę powiedzieć, że nasza gra jest podporządkowana temu, co robi wokalista, ale powinna być na tyle elastyczna, aby zawsze uwypuklić najpiękniejsze strony śpiewaka i schować, kiedy coś nie wyjdzie - mówił w Programie 2 Polskiego Radia Michał Biel, pianista wielokrotnie nagradzany za sztukę akompaniamentu.
Jakub Józef Orlinski  Michał Biel
Jakub Józef Orlinski & Michał BielFoto: Barbara Aumueller

]nomi

Posłuchaj
24:41 Dwójka OWZK 9.10.2020 biel.mp3 Michał Biel o sztuce akompaniowania (O wszystkim z kulturą/Dwójka)

Michałem Biel jest absolwentem Andrzeja Jasińskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach. Dziś związany jest z Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Ostatnio dał się poznać w naszym kraju podczas koncertu w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, w czasie którego akompaniował Jakubowi Józefowi Orlińskiemu. Ze śpiewakami współpracuje on również jako korepetytor.

- Zawsze powtarzam, że w tej całej machinie szkolenia wokalistów, pianista jest jedyną osobą, która będzie w stanie zrobić z siebie idiotę na scenie. To znaczy, że jak śpiewak zapomni wejść w jakiejś tam linijce, to pianista będzie umieć jako jedyny tak przeskoczyć, że nikt nie zauważy. Robimy to z wielką satysfakcją, cieszymy się, że możemy uratować naszego śpiewaka, a jak jeszcze nikt nie zauważy, że cokolwiek się stało, to już w ogóle jest najlepiej. Wtedy jesteśmy bohaterami wieczoru i nikt o tym nie wie oprócz tego wokalisty - podkreślał Michał Biel.

Czym jest akompaniowanie, a czym towarzyszenie soliście? Jakie cechy powinien posiadać korepetytor? Na czym polega sztuka akompaniowania śpiewakowi? O tym w dalszej części rozmowy z gościem audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadziła: Beata Stylińska

Gość: Michał Biel (pianista, akompaniator)

Data emisji: 9.10.2020

Godzina emisji: 17.30


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

W kręgu tonacji c-moll. Toccata i fuga oraz II Suita francuska Bacha

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 19:28
Ewa Pobłocka, w ramach swej autorskiej audycji "Zacznij od Bacha", zaprosiła na drugie spotkanie w kręgu tonacji c-moll.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wariacje na temat fagotu

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2020 11:45
Cisza poprzedza samotną linię jednego instrumentu, który rozpoczyna frazę w wysokim rejestrze... Tym instrumentem jest fagot, a tak brzmi początek "Święta wiosny" Igora Strawińskiego.
rozwiń zwiń