Biennale zorganizowano przez artystów i robotników, przy pomocy Zakładów Mechanicznych Zamech. To wydarzenie historyczne na skalę Europy, które nie tylko zaktywizowało życie artystyczne w mało rozwiniętym pod tym względem powojennym Elblągu, ale sięgnęło po nowoczesne inspiracje awangardą. Inicjatywa przyniosła owoc w postaci zespołu kilkudziesięciu metalowych rzeźb usytuowanych w przestrzeni miasta. Było to największe w skali polskiej, o ile nie europejskiej, doświadczenie wiążące sztukę z przemysłem. Było też bezprecedensowym eksperymentem organizacyjnym, którego ważnym aspektem było włączenie powstających w zakładowych halach przemysłowych rzeźb w przestrzeń miejską.
W I Biennale Form Przestrzennych 1965 roku wzięło udział 50 zaproszonych artystów awangardy, m.in. Jan Berdyszak, Marian Bogusz, Artur Brunsz, Jan Chwałczyk, Zbigniew Gostomski, Edward Krasiński, Alfred Lenica, Stanisław Łabędzki, Ewa Łunkiewicz, Jadwiga Maziarska, Jerzy Rosołowicz, Henryk Stażewski i Kajetan Sosnowski.
Formy przestrzenne cały czas widoczne są w przestrzeni miasta. O ich znaczeniu opowie Joanna Mierzejewska z Galerii EL w Elblągu.
***
Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki
Przygotowanie: Aleksandra Tykarska
Data emisji: 23.07.2025
Godz. emisji: 11.00