Eugeniusz Rudnik i jego maszyny

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2019 12:21
W "Letniej nocy" słuchaliśmy nowego albumu z utworami cenionego polskiego kompozytora muzyki elektronicznej, zatytułowanej "Maszyny". Płyta została zrealizowana w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia.
Audio
  • "Maszyny" Rudnika, "Seeds" Lubienieckiego, 80. urodziny Louisa Andriessena (Letnia noc/Dwójka)
Eugeniusz Rudnik
Eugeniusz RudnikFoto: Jan Bogacz/TVP/PAP

syntezator1200.jpg
"Taśmociął" – opowieść o Eugeniuszu Rudniku

Eugeniusz Rudnik to ceniony polski reżyser dźwięku, uważany za pioniera muzyki elektronicznej. Potrafił uskrzydlić każdy, nawet najbardziej zwyczajny dźwięk. Na płycie ukazały się właśnie najnowsze, nieupublicznione dotąd miniatury tego "poety maszyny". Wyboru utworów, przechowywanych na taśmach w słynnym "tapczanie Rudnika", dokonali syn kompozytora Krzysztof Rudnik, Bolek Błaszczyk, a także wydawca płyty Łukasz Pawlak i realizator wersji cyfrowej Marcin Bociński.

Pojawiła się też kolejna nowość: debiut i zarazem prezentacja muzyki kompozytorów młodego pokolenia, skupionych wokół łódzkiej sceny Musica Privata. "Seeds" to tytuł debiutanckiego krążka Ryszarda Lubienieckiego. Słuchaliśmy z niej utworów Mateusza Śmigasiewicza i Alannah Marie.

Przypomnieliśmy również o jubileuszu 80. urodzin holenderskiego kompozytora, Louisa Andriessena, który w latach 70. włożył kij w mrowisko i zrewolucjonizował nadętą scenę europejskiej muzyki współczesnej. Słuchaliśmy jego znanej Uwertury do Orfeusza, a także muzycznego eseju "Du Materie". Anna Petrini zagrała na kontrabasowym flecie Paetzolda utwór "Crepuscolo" Oscara Bianchi, którego nowy utwór poznamy na tegorocznym festiwalu Warszawska Jesień.

***

Tytuł audycji: Letnia noc 

Prowadziła: Ewa Szczecińska

Data emisji: 5.08.2019

Godzina emisji: 23.00

am/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Gest twórcy analogowego ma w sobie coś z ostateczności"

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2017 14:23
- Nagrywając w cyfrze zawsze można cofnąć ruch. Gdy nagrywaliśmy na taśmę, czuło się większą odpowiedzialność, kompozytorzy przychodzili lepiej przygotowani - o atmosferze pracy w legendarnym Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia opowiadała Barbara Okoń-Makowska, jego wieloletnia reżyserka dźwięku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Race For Space". Muzyczny lot w kosmos

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2019 11:36
W audycji wysłuchaliśmy transmisji koncertowego wykonania płyty zespołu Public Service Broadcasting podczas Festiwalu BBC Proms w Londynie.
rozwiń zwiń