Nowe granice muzycznej improwizacji

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2017 14:20
O tym, co fascynujące i szalone, czyli o roli przypadku w muzyce współczesnej rozmawialiśmy w audycji "Bariera dźwięku" z krytyczką i kuratorką muzyczną, Moniką Pasiecznik.
Audio
  • Rola improwizacji w muzyce współczesnej (Bariera dźwięku/Dwójka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Rad K/Shutterstock.com

Improwizacja była obecna w europejskiej muzyce klasycznej od zawsze. Zapis nutowy nigdy nie określał wszystkiego, co muzyk miał grać. Czasem większa swoboda dotyczyła wyboru tempa, czasem natężenia dźwięku, sposobu łączenia nut. Czego nie narzucił kompozytor, określała zwykle przyjęta praktyka. Dopiero dwudziestowieczna nowoczesność zaczęła poszerzać swobodę wykonawcy, jego wpływ na utwór. Gość Dwójki opowiedział o tym, jak połowa wieku XX stała się czasem szalonej eksploracji granic wolności w muzyce i jak daleko zostały one przesunięte.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku

Prowadzą: Adam Suprynowicz

Gość: Monika Pasiecznik (krytyczka i kuratorka muzyczna)

Data emisji: 20.10.2017

Godzina emisji: 22.30

mko/mz

Czytaj także

Wejdź w świat fluxusu (jeśli masz odwagę)

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2017 20:18
"Fluxus to wrzód na tyłku sztuki" - pisał Ben Vautier, jeden z twórców, których zaliczano do tego ruchu. O fluxusie opowiadaliśmy w "Barierze dźwięku".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lista odtwarzania Agaty Zubel

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2017 17:00
W "Barierze dźwięku" razem ze śpiewaczką słuchaliśmy jej interpretacji utworów Bernharda Langa, Witolda Lutosławskiego, Luciana Beria, Arnolda Schoenberga, Fausta Romitellego i Gerarda Griseya.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Erard czy Pleyel? Odkrywamy historię instrumentów

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2017 13:00
Gościem audycji była Agata Mierzejewska, muzykolożka i kuratorka największej w Polsce cyfrowej kolekcji instrumentów muzycznych, która wprowadziła nas w tajniki instrumentologii.
rozwiń zwiń