X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Polski chłop pańszczyźniany niczym czarnoskóry niewolnik?

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2014 21:00
- W czasach amerykańskiej wojny secesyjnej większość polskiego społeczeństwa pozbawiona była zdolności decydowania o sobie i zmuszona do wykonywania niewolniczej pracy - przypomniał w Dwójce amerykanista dr Marek Szopski. Jakie znaczenie mają dla nas filmy o dramatycznej historii Afroamerykanów?
Audio
  • Polski chłop pańszczyźniany niczym czarnoskóry niewolnik? (Sezon na Dwójkę)
kadr z filmu Kamerdyner
kadr z filmu "Kamerdyner"Foto: materiały promocyjne

"Kamerdyner", "Django ", a także "Zniewolony", nagrodzony Złotym Globem i nominowany do Oscara  - to filmy z czarnoskórymi bohaterami, powracające do tematu niewolnictwa, grane i tworzone przez współczesnych Afroamerykanów. O filmach z tego gatunku Anna Fuksiewicz rozmawia z gośćmi "Sezonu na Dwójkę": dr. Markiem Szopskim, a także krytykami filmowymi Małgorzatą Sadowską i Jackiem Szczerbą.

Jak na przestrzeni dekad zmienił się sposób pokazywania czarnoskórych bohaterów w hollywoodzkich realizacjach? Warto pamiętać, że przez większą część historii kina Afroamerykanie skazani byli w najlepszym razie na role służących, w najgorszym - gangsterów, przed którymi "szlachetny" Ku Klux Klan musi bronić białe damy. Dr Marek Szopski przekonywał, że sytuacja uległa w ostatnich latach diametralnej zmianie, skoro filmy dotykające tak "niewygodnych" tematów, jak niewolnictwo czy segregacja rasowa odnoszą spektakularne sukcesy w głównym nurcie kultury popularnej. Co więcej, "Django" Quentina Tarantino pokazuje, że kwestie, które jeszcze niedawno stanowiły tabu, potrafimy już traktować w sposób komiczny, wręcz komiksowy.

- Fakt, że społeczeństwo, w którym Afroamerykanie stanowią kilkanaście procent, wybiera czarnoskórego prezydenta, też o czymś świadczy - zwrócił uwagę amerykanista. - Choć warto pamiętać, że Obama przez pewne środowiska nie jest traktowany jako doskonały reprezentant swojej mniejszości, bowiem żaden z jego przodków nie doświadczył niewolnictwa...

Nie oznacza to bynajmniej, że takie obrazy jak "Zniewolony" mają wyłącznie walor historyczny czy lokalny. - Dla mnie ten film jest uniwersalną opowieścią o mechanizmach zniewolenia. Istotne, że to autentyczna opowieść o wolnym człowieku z północnych Stanów, który podstępem zostaje uprowadzony na południe i sprzedany jako niewolnik - przekonywała Małgorzata Sadowska. - Warto zwrócić uwagę, że główny bohater dał się zwieść obietnicy wielkich pieniędzy. To pokusa dobrze znana pracownikom wielu korporacji. Podobnie jak różne rodzaje, mniejszego czy większego, zniewolenia - podkreśliła. A dr Marek Szopski zwrócił uwagę, że różne formy niewolnictwa funkcjonowały i wciąż funkcjonują w wielu zakątkach świata.

W "Sezonie na Dwójkę" mowa była też m.in. o karierach wybitnych czarnoskórych aktorów i reżyserów hollywoodzkich, o znaczeniu poprawności politycznej oraz o genezie i historii amerykańskiego niewolnictwa.

mm/asz

Zobacz więcej na temat: Dwójka FILM
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Lars von Trier – skandale, Hollywood i oświeceniowe przypowiastki

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 13:00
Czy najnowsze dzieło reżysera to interesująca propozycja moralności, czy intelektualno-stylistyczne bzdury? I czy największym dziełem Larsa von Triera jest... Lars von Trier? Przed premierą głośnej "Nimfomanki" rozmawialiśmy w Dwójce o twórczości duńskiego artysty.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Clint Eastwood stał się gwiazdą dzięki... plagiatowi Kurosawy

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2014 16:00
Mowa o filmie "Za garść dolarów", czyli westernowym debiucie Sergio Leone, który niepokojąco przypomina "Straż przyboczną". W 1964 roku Akiro Kurosawa wygrał sprawę sądową. Nikt nie spodziewał się, że młody włoski "plagiator" trafi wkrótce do filmowego panteonu...
rozwiń zwiń