Jak Sławomir Idziak kręcił z Natalie Portman

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2014 22:00
– Choć aktorka jest bardzo znaną osobą, jako reżyserka była debiutantką jak każda Kowalska. W pracy na planie jej filmu pomogło mi moje doświadczenie pedagogiczne – mówił w Dwójce operator Sławomir Idziak, wspominając zdjęcia do obrazu "A Tale of Love and Darkness".
Audio
  • Jak Sławomir Idziak kręcił z Natalie Portman (Sezon na Dwójkę)
Sławomir Idziak
Sławomir IdziakFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Wybitny autor zdjęć filmowych, reżyser i pedagog ma na swoim koncie wiele polskich i zagranicznych nagród, m.in. nominację do Oskara za zdjęcia do "Helikoptera w ogniu" Ridleya Scotta oraz nagrodę na festiwalu w Wenecji za zdjęcia do  filmu "Niebieski" Krzysztofa Kieślowskiego. Ostatnie pół roku spędził przede wszystkim w Izraelu. – Robiłem tam zdjęcia do debiutu reżyserskiego Natalie Portman. To adaptacja książki Amosa Oza, historii jego rodziny przedstawionej na tle losu powstającego państwa Izrael – opowiadał.

Natalie Portman zagrała w swoim filmie, jest także autorką scenariusza i producentką. – Trochę bałem się tej współpracy, bo znam hollywoodzkich aktorów. Bałem się tego, co nazywam "gwiazdorzeniem" – wyznał Sławomir Idziak. – Natalie Portman jednak tego nie ma. Jest wspaniałą osobą. Pracę przy tym filmie wspominam z przyjemnością – powiedział.

W ostatnim czasie operator skupia się bardziej na pracy pedagogicznej, co również pomogło mu w spotkaniu z Natalie Portman. – Choć jest bardzo znaną osobą, jako reżyserka była debiutantką jak każda Kowalska, miała te same dylematy jak każdy dyletant. Ponieważ na warsztatach " Film Spring Open" rozmawiam z młodymi adeptami sztuki filmowej na temat nowego spojrzenia na produkcję filmową, postanowiłem w pewnym zakresie zrealizować niektóre z naszych wniosków przy obrazie Natalie Portman. Dzięki temu film został ukończony w terminie, a reżyserka miała pełną swobodę twórczą – mówił.

W przeddzień 25. rocznicy czerwcowych wyborów 1989 r. operator opowiadał także o tym, że Polska wspaniale wykorzystała swoją szansę. – W ciągu ostatnich 25 lat przebywałem głównie za granicą. Prawie nie robiłem w tym okresie polskich filmów – powiedział Sławomir Idziak. – Wracając po pewnym czasie do Polski, z zaskoczeniem obserwowałem, jak się zmienia. Z szarego kraju, będącego trochę w cieniu, kraju, w którym nie mówi się wszystkiego, co się myśli, staliśmy się dynamicznym i normalnym europejskim społeczeństwem – dodał.

4czerwca.polskieradio.pl – serwis specjalny>>>

Ze Sławomirem Idziakiem w "Sezonie na Dwójkę" rozmawiała Anna Fuksiewicz.

mc/jp

Zobacz więcej na temat: FILM kamera kino reżyser
Czytaj także

Szulkin: mistrzostwo Kubricka polegało na tym, że nie był leniwy

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2014 15:00
- W "Barrym Lyndonie", by oddać klimat epoki, kręcił sceny wyłącznie przy świecach, a aktorzy grali w kostiumach z XVIII wieku - w 15 rocznicę śmierci Kubricka wspominaliśmy postać twórcy "2001: Odysei Kosmicznej".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bez przerwy łamać reguły. Alain Resnais, mistrz Nowej Fali

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2014 20:00
Jean-Luc Godard powiedział, że każdy film powinien mieć wstęp, kulminację i zakończenie, lecz niekoniecznie w tej kolejności. Słowa te doskonale opisują twórczość Alaina Resnais’go. – Jego filmy nie są oparte na łańcuchu przyczynowo-skutkowym. Łączą one wszystkie możliwe sztuki w jedną całość – mówił w Dwójce dokumentalista Józef Gębski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jacek Bławut: czas jest siłą dokumentu

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2014 20:00
- Im dłuższa nasza droga z bohaterem, tym dalej mamy szansę dojść - mówił w "Sezonie na Dwójkę" znakomity dokumentalista, któremu nad jednym obrazem zdarzało się pracować 5 lat. W ramach festiwalu Planete+ Doc odbywa się retrospektywa twórczości Jaka Bławuta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pasolini naśladowcą Chrystusa?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2014 22:00
- On uczynił własną egzystencję przedmiotem kreacji artystycznej. I wiedział, że aby własną twórczość uprawomocnić, musi niejako złożyć życie na ołtarzu prawdy - mówił w Dwójce Piotr Kletowski, autor pierwszej w Polsce monografii filmowych dokonań Piera Paola Pasoliniego.
rozwiń zwiń