X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wojciech Marczewski: tylko kretyn nie ma wątpliwości!

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2013 12:00
- Przywiązany jestem do fragmentu, kiedy Małgorzata mówi: "Ja nie powinnam być aktorką", a cenzor odpowiada: "Pani powinna być aktorką, to ja nie powinienem być cenzorem" - mówił w Dwójce reżyser "Ucieczki z kina Wolność".
Audio
  • Wojciech Marczewski: Tylko kretyn nie ma wątpliwości!
Wojciech Marczewski
Wojciech MarczewskiFoto: Wojciech Kusiński/PR

Wojciech Marczewski kręci swoje filmy z rzadka, co kilka lat. Były wśród nich takie dzieła, jak m.in. "Zmory”, "Dreszcze”, "Ucieczka z kina Wolność”, "Weiser”, "Klucznik" czy "Czas zdrady”. W stanie wojennym zrezygnował z kręcenia, swoim kolegom zadał zaś retoryczne pytanie: "Koledzy, czy naprawdę musieliście zrobić te wszystkie filmy?”. Zachowanie przyzwoitości, trudne moralne wybory były tematami, do których ciągle wracał. Dylematy, przed którymi stawali młodzi bohaterowie jego filmów ("Dreszcze”, "Zmory”), jak również dojrzały wiekiem cenzor z "Ucieczki z kina Wolność”, były bliskie także jemu jako artyście, miały w sobie wiele cech autobiograficznej opowieści.

- Przejście z dzieciństwa w młodość to najbardziej bolesny okres w życiu: człowiek jest najbardziej bezbronny i wrażliwy. Może tego nie pokazywać po sobie, próbuje się bronić… Potem się uczymy pewnego cynizmu, budujemy tarcze, żebyśmy nie byli tak głęboko rażeni przez ludzi z zewnątrz, świat. I dlatego ten okres w życiu jest wyjątkowo fascynujący, bo wtedy naprawdę rodzi się człowiek - mówił w Dwójce reżyser.

Marczewski ubolewa, że dzisiejsza młodzież nie pamięta, jaka była cena życia w minionym systemie. - Nie wiedzą, czym była wówczas nadzieja. Nikt w Polsce nie przewidział 1989 roku! Wszyscy jesteśmy zdumieni, że taki przewrót mógł się dokonać. Nie marzyliśmy o tym. Nasze pragnienia były takie szare… W moim wypadku to było: zamknąć się w sobie, zamknąć się w domu, zbudować sobie mikrokosmos, w nim trwać w miarę przyzwoicie i w miarę ciekawie.

Filmy, które zrealizował, dostały liczne nagrody. Samego ich twórcę krytyka określa często "reżyserem osobnym”, zaś środowisko filmowe: artystą o ogromnym autorytecie, szczególnie wśród młodych, którym od kilku lat się całkowicie poświecił. Wykłada m.in. w łódzkiej szkole filmowej, Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy (którą przed 10 laty współtworzył), a także w zagranicznych szkołach filmowych, m.in. duńskich i brytyjskich (w Londynie był dziekanem reżyserii filmowej, w Danii jego uczniami byli twórcy słynnego nurtu zwanego "Dogmą").
W "Sezonie na Dwójkę" Wojciech Marczewski mówił nie tylko o własnej twórczości, ale także o swojej pracy pedagogicznej, współczesnej krytyce filmowej i o tym, dlaczego nie czuje się spełniony.
Rozmawiała Anna Fuksiewicz.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wzloty, a zwłaszcza upadki polskiej komedii

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2012 09:16
– Słabemu wynikowi filmu winni są producent, reżyser i scenarzysta, którzy zrobili chałę – mówił w Dwójce Tomasz Raczek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

50 lat z Jerzym Trelą

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2012 08:30
Jak to jest, mieć jednocześnie dziecięce spojrzenie na świat i gorzką świadomość dorosłego mężczyzny? Jaki jest Jerzy Trela – aktor, który po tylu wybitnych rolach podkreśla wciąż: "Trzeba szukać cały czas, nie wolno się oglądać za siebie".
rozwiń zwiń