Radiowa orkiestra i rękopis znaleziony w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2015 10:30
– Dzieło poznałem dzięki prof. Maciejowi Negreyowi, który odnalazł manuskrypt w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym – mówił Michał Klauza, dyrektor Polskiej Orkiestry Radiowej.
Audio
  • Michał Klauza i Klaudiusz Baran zapraszają na koncert symfoniczny w studiu im. W. Lutosławskiego (Poranek Dwójki)
Polskie archiwa wciąż mogą kryć w sobie wiele zapomnianych rękopisów (zdj. ilustracyjne)
Polskie archiwa wciąż mogą kryć w sobie wiele zapomnianych rękopisów (zdj. ilustracyjne)Foto: wikimedia/cc

Podczas koncertu, który usłyszymy 25 października w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, zabrzmi m.in. Uwertura D-dur XIX-wiecznego twórcy Maksymiliana Einerta. W 2010 r. utwór do życia przywrócił kompozytor i muzykolog Maciej Negrey, który przygotował wówczas pierwsze od 170 lat wykonanie kompozycji.

Michał Klauza uważa dzieło za "nieprawdopodobnie zgrabną i ciekawą uwerturę". – To nie jest ramota ani jakieś archeologiczne znalezisko – podkreślił. Manuskrypt, na podstawie którego Maciej Negrey opracował partyturę, to jedyny zachowany rękopis Einerta, jednak inne wciąż prawdopodobnie czekają na odkrycie.

***

Prowadzi: Tomasz Obertyn

Goście: Michał Klauza (dyrektor Polskiej Orkiestry Radiowej), Klaudiusz Baran (akordeonista)

Data emisji: 22.10.2015

Godzina emisji: 8.35

Materiał został wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki".

mc/mm

Czytaj także

Chciał być jak Jan Tomaszewski. W końcu zakochał się w Piazzolli

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2014 12:00
- Uznawanie akordeonu za mało poważny instrument to nieporozumienie. W naszym repertuarze jest ponad 200 koncertów z orkiestrą! To więcej niż w przypadku niejednego bardziej "klasycznego" instrumentu - wyjaśniał w audycji "Five o'clock" Klaudiusz Baran. Zobacz wideo!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Młodzi kompozytorzy, wybitni dyrygenci. Michał Klauza o Polskiej Orkiestrze Radiowej

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2015 10:00
– Zależy mi, by wizerunek Polskiej Orkiestry Radiowej był na miarę XXI wieku – mówił w Dwójce Michał Klauza, nowo powołany dyrektor artystyczny POR.
rozwiń zwiń