Blecharz: o zbrodni w Rechnitz nie da się opowiedzieć słowami

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2019 11:00
- Wykorzystujemy sztuczną operową formę, żeby powyciągać z języka Elfriede Jelinek więcej znaczeń i go jeszcze odczłowieczyć - o spektaklu "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady" opowiadali w Dwójce kompozytor Wojciech Blecharz i reżyserka Katarzyna Kalwat.
Audio
  • Rozmowa o spektaklu "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady" (Poranek Dwójki)
Audio
  • Rozmowa o spektaklu "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady" (Poranek Dwójki)

Przedstawienie w reżyserii Katarzyny Kalwat powstało na podstawie tekstu Elfriede Jelinek, który noblistka poświęciła dramatycznym wydarzeniom w austriackiej miejscowości Rechnitz. Przebywający tam w marcu 1945 roku austriaccy oficerowie, po przyjęciu na zamku baronowej Margit von Batthyány, zamordowali blisko 200 żydowskich robotników przymusowych.

Reżyserka mówiła w "Poranku Dwójki", że jej spektakl jest przede wszystkim opowieścią o języku: - Tym projektem chcemy pokazać, jak poprzez język można zakłamywać i manipulować prawdą historyczną, jak można rozpuszczać sensy i znaczenia.

Katarzyny Kalwat dodała, że muzyka Wojciecha Blecharza pozwala wydobyć z tekstu Jelinek poukrywane warstwy. - Ta operowość, którą wprowadzamy do teatru, pozwala nam dobrać do tych partii tekstu, których nie da się wypowiedzieć tylko językiem.

Wojciech Blecharz zdradził w audycji, że inspiracją podczas komponowania do spektaklu "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady" był pewien wiersz.

Premiera przedstawienia odbędzie się w dniach 7 i 8 lutego w TR Warszawa.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki 

Prowadzi: Jakub Kukla

Goście: Katarzyna Kalwat (reżyserka) i Wojciech Blecharz (kompozytor)

Data emisji: 4.02.2019

Godzina emisji: 8.30

bch/ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Joanna Freszel: "Muzykofilia" to bardzo przyjemna lektura

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2018 10:00
- Ta książka to wyśmienita podróż po zaułkach ludzkiego układu nerwowego z muzyką w roli głównej - mówiła w Dwójce śpiewaczka operowa o "Muzykofilii" Olivera Sacksa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kurator "Opery dla głuchych": to mniejszość kulturowa, nie niepełnosprawność

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2018 16:22
- Mają zupełnie inny system wartości, zupełnie inny sposób postrzegania świata i zupełnie inny sposób opowiadania historii. Staramy się podkreślić to w tym spektaklu - mówił w Dwójce Michał Mendyk.
rozwiń zwiń