"Infinity". Muzyczny projekt Natalii Jarząbek

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2021 10:51
- "Infinity" symbolizuje niekończącą się możliwość utrzymania dźwięków w prawidłowej emisji - mówi Barbara Świątek-Żelazna w rozmowie "Poranka Dwójki".
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Roselynne

Posłuchaj

06:26 Poranek Dwójki 12.01.2021 Jarząbek.mp3 Natalia Jarząbek i Barbara Świątek-Żelazna o technice oddechu permanentnego (Poranek Dwójki) 

Infinity to tytuł projektu stworzonego przez Natalię Jarząbek - słuchaczkę Szkoły Doktorskiej na Akademii Muzycznej w Krakowie przy wsparciu jej mistrzyni Barbary Świątek-Żelaznej. - Natalia imponowała mi nie tylko talentem, ale również swoją niezwykłą pasją w okresie kształcenia, zdradzała niezwykłą wnikliwość w każdy element zgłębiania swej sztuki wykonawczej - mówi Świątek-Żelazna.

Mistrzyni i uczennica

Maciej Tworek: miałem szczęście do pedagogów
Maciej Tworek 1200 pap_.jpg
Maciej Tworek: miałem szczęście do pedagogów
- Zadziałanie na wyobraźnię i na piękno dźwięku, wyjście od jego urody do techniki. Nie odwrotnie - mówił o pedagogice swojego mistrza prof. Jana Hofmanna w audycji "Cafe Muza" maestro Maciej Tworek.

- To niezwykle wzruszające i wartościujące mnie słowa - odpowiada Jarząbek. Natalia Jarząbek i prof. Barbara Świątek-Żelazna prowadzą metodykę nauczania techniki oddechu permanentnego przy zaangażowaniu grupy flecistów z całego świata – czytamy na stronie internetowej projektu Infinity, którego efektem jest podręcznik do nauczania tej "magicznej" techniki oraz płyta CD z wykonaniami młodej artystki.

Infinity Project - circular breathing - soon we release the course book and exercise book for learning this...

Opublikowany przez Natalię Jarząbek Poniedziałek, 11 stycznia 2021

Post promujący Infinity Project - circular breathing, źródło: profil Natalii Jarząbek w mediach społecznościowych

Magiczna technika

- Technika ta umożliwia osobie grającej na instrumencie dętym utrzymanie dźwięku przez bardzo długi czas. Grający gromadzi w jamie ustnej powietrze, które później wypycha przy pomocy mięśni policzków i języka, w tym samym czasie nabierając szybki, niesłyszalny oddech nosem - tłumaczy Jarząbek.

Zdaniem Barbary Świątek-Żelaznej, każdy grający na flecie jest w stanie opanować tę technikę. Pierwsze wzmianki dotyczące jej stosowania w muzyce klasycznej pojawiają się na przełomie XIX i XX wieku, choć prawdopodobnie używano jej od X wieku w grze na instrumentach etnicznych - mówi pierwsza dama polskiego fletu.

W wykonawstwie klasycznym stosował ją m.in. Antoni Mach w 1959 roku podczas konkursu "Praska Wiosna". Dziś wykorzystywana jest ona niemal przez wszystkich wirtuozów, pragnących poszerzyć swoje umiejętności.

Infinity project (zapowiedź), źródło: YouTube/kanał DUX

Flecista wstęga Möbiusa

Na płycie z wykonaniami Natalii Jarząbek znalazły się się zarówno utwory na flet, jak i transkrypcje dzieł Niccola Paganiniego czy Fryderyka Chopina, a także kompozycje XX-wieczne m.in. Spiegel im Spiegel Arvo Pärta.

Flecistce w nagraniach towarzyszyła belgijska pianistka Emmy Wils, absolwentka Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli. Warto również podkreślić wkład innych artystów - pianistów i kompozytorów - w projekt. Artystce wielokrotnie towarzyszyła polska pianistka-kameralistka, korepetytorka śpiewaków operowych Dominika Peszko. Wyjątkowym walorem płyty jest również obecność na nim utworów artystkom dedykowanym jak Haiku 3 Marcela Chyrzyńskiego.

***

Rozmawiała: Maria Czok

Goście: prof. dr h.c. Barbara Świątek-Żelazna i Natalia Jarząbek (Akademia Muzyczna w Krakowie)

Data emisji: 11.01.2021

Godzina emisji: 8.30

Materiał wyemitowano w audycji "Poranek Dwójki"

Czytaj także

"Radiogra" i "Muzyka z Trójką". Polskie Radio na wtorek

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2021 18:00
O nowym sposobie rozgrywania partii szachowej i cyfrowym Archiwum Instytutu Pileckiego. O minimalizmie w życiu, domu i jedzeniu oraz granicy między luzem a nonszalancją. Premiera reportażu o białoruskiej noblistce Swiatłanie Aleksijewicz. 
rozwiń zwiń