Od Jerzego Maksymiuka do Hyunjin Roh, czyli opowieść o Konkursie Paderewskiego

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2025 11:47
Konkurs Pianistyczny im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy to wydarzenie, które, choć mniej "globalne" niż Konkurs Chopinowski, wciąż bardzo wyraźnie pokazuje geografię dzisiejszego świata pianistycznego. Choć wciąż dominują pianiści z Dalekiego Wschodu, w Bydgoszczy mocniej niż w Warszawie zaznacza się obecność muzyków z Europy. 
Laureaci wyróżnień XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Od lewej: I nagroda Hyunjin Roh - Republika Korei, II nagroda Elia Cecino - Włochy, III nagroda Lin Pin-Hong - Tajwan, IV nagroda Kim Jiyoung - Republika Korei, V nagroda Aoshima Shuhei - Japonia.
Laureaci wyróżnień XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Od lewej: I nagroda Hyunjin Roh - Republika Korei, II nagroda Elia Cecino - Włochy, III nagroda Lin Pin-Hong - Tajwan, IV nagroda Kim Jiyoung - Republika Korei, V nagroda Aoshima Shuhei - Japonia.Foto: Tytus Żmijewski/PAP

Posłuchaj na podcasty.polskieradio.pl >>>

Historia konkursu jest długa: pierwszą edycję, wygraną przez Jerzego Maksymiuka, zorganizowano w 1961 roku. Po wieloletniej przerwie reaktywowano wydarzenie w 1986 r. Od 1998 konkurs ma rangę międzynarodową, a od 2010 należy do Światowej Federacji Konkursów Muzycznych, co zapewnia pełną transparentność zasad i ocen.

Wśród dawnych laureatów znajdziemy m.in. Nikitę Mndoyantsa, Juliannę Avdeevę, Moon Zheeyoung, czy Hyuka Lee. Zwycięzcą poprzedniej edycji był Polak Mateusz Krzyżowski. Konkurs Paderewskiego obejmuje repertuar od baroku po współczesność. W każdej edycji zamawiany jest nowy utwór u kompozytora związanego z Bydgoszczą. W tym roku był to Krzysztof Herdzin. Do preselekcji zgłosiło się 234 pianistów z 36 krajów. Po eliminacjach dopuszczono 51, a ostatecznie wystartowało 48. Tradycyjnie do finału trafiło pięcioro artystów.



Hyunjin Roh - triumfatorka Konkursu Paderewskiego

Laureatką pierwszej nagrody została w tym roku Hyunjin Roh, 25-letnia pianistka z Seulu, obecnie studentka bostońskiego New England Conservatory. Choć zaczęła grać dopiero w wieku 11 lat, ma na koncie wiele konkursowych zwycięstw. - Od pierwszego etapu wyróżniała się idealnie dobranym, niebanalnym repertuarem, wykonywała m.in. Wariacje na temat Rodego "La Ricordanza" Czernego czy Suitę z Ognistego ptaka Strawińskiego w transkrypcji Agostiego. Jej grę cechuje jednoczesna kontrola i spontaniczność, kolorystyczne bogactwo i imponująca wirtuozeria. Finałowy Koncert Es-dur "Cesarski" Beethovena został przyjęty entuzjastycznie. Muzycy orkiestry nie kryli zachwytu. To artystka w pełni dojrzała i świadoma - mówiła na antenie Dwójki Róża Światczyńska.



Laureaci Konkursu Paderewskiego z Włoch i Tajwanu

Drugie miejsce zajął Elia Cecino, 24-latek, reprezentant Włoch. - To artysta obdarzony ogromną charyzmą i romantycznym temperamentem. Nie zawsze perfekcyjny technicznie, ale pełen pasji i wyobraźni, przez co jego występy pozostają w pamięci. Niewielkie potknięcia w Koncercie Brahmsa mogły pozbawić go szans na zwycięstwo - zauważyła rozmówczyni Jakuba Jamrozka.



Trzecią lokatę zdobył Tajwańczyk Lin Ping Hong. - Był dojrzały interpretacyjnie, świetny zwłaszcza w repertuarze klasycznym. Zachwycił w finale świetnie zagranym I Koncertem d-moll Brahmsa i otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie sonaty. To bardzo uporządkowany pianista - zaznaczyła Róża Światczyńska.



Konkurs Paderewskiego - nagrody dla Koreanki i Japończyka

4. i 5. miejsce przypadły kolejno pianistce Kim Jiyoung z Korei Południowej oraz artyście z Japonii, Shuhei Aoshimie. - Silna reprezentacja Dalekiego Wschodu nie jest zaskoczeniem. Koreanka była niezwykle ekspresyjna, choć w finale nie w pełni wykorzystała swój potencjał. Japończyk zwrócił uwagę ciekawą, nieco jazzującą interpretacją Koncertu A-dur KV 488 Mozarta.



W zgodzie z tradycją

Bezpośrednią inspiracją przy ocenianiu pianistów podczas Konkursu Paderewskiego jest postać patrona wydarzenia. - Jury ocenia przede wszystkim osobowość i dojrzałość artystyczną, zgodnie z duchem samego Paderewskiego, który również zaczynał późno, ale dzięki ogromnej pracy osiągnął mistrzostwo. Liczył się nie efekt zewnętrzny, lecz artystyczna prawda, dobór repertuaru, indywidualność i świadomość muzyczna. Jury pod przewodnictwem prof. Piotra Palecznego – dziewięciu wybitnych pianistów i pedagogów – zapewnia w pełni transparentny, pozbawiony werdykt - mówiła goszcząca w "Poranku Dwójki" Róża Światczyńska.


konkursem Paderewskiego odbywał się pod patronatem Programu 2 Polskiego Radia.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie: Jakub Jamrozek

Gość: Róża Światczyńska

Data emisji: 24.11.2025

Godz. emisji: 8.30