X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Piekielny kolor van Gogha

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2019 14:25
Siedem wersji "Słoneczników" namalowanych przez van Gogha pomiędzy 1888 a 89 rokiem pozornie niczym się między sobą nie różni...
Audio
  • Dr Grażyna Bastek o historii "Słoneczników" Vincenta van Gogha (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Słoneczniki Vincenta van Gogha
Fragment obrazu "Słoneczniki" Vincenta van GoghaFoto: Wikipedia/domena publiczna

Ten sam kadr, kompozycja, ściana, wazon i kwiaty. Powodem namalowania tak licznych wersji było poszukiwanie najsilniej oddziałujących połączeń kolorów. Polem poszukiwań było zestawienie tła z żółtymi kwiatami. Najpierw powstały obrazy na turkusowym, ciemnobłękitnym i jasnobłękitnym tle, a na końcu na żółtym. Żółty to ulubiony kolor van Gogha, kluczowy w jego późnych obrazach. Malował nim łany zbóż, ale też niebo, siewców, kosiarzy i kwiaty.

Barwy wyrażały emocje i miały wywoływać określone nastroje u widzów. Żółty to piekielny kolor, mawiał van Gogh. Jego "piekielność" polega na trudności w zestawianiu go z innymi barwami, ale też na niezmiernie silnym wyrazie. Słoneczniki na żółtym tle to kwintesencja słońca i energii, siły, radości, wreszcie szczęścia.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski 

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 17.02.2019

Godzina emisji: 11.00 

"Słoneczniki" Vincenta van Gogha "Słoneczniki" Vincenta van Gogha

bch/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Alegoria przemijającego świata pędzla Williama Turnera

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2019 11:31
W audycji mówiliśmy o ulubionym obrazie Brytyjczyków według plebiscytu rozpisanego przez BBC Radio 4'Today w 2005 roku - "Ostatniej drodze Temeraire'a". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Obraz Rembrandta, którego tytuł jest całkowicie przypadkowy

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2019 14:52
Obraz pokryty patyną i starymi werniksami zdawał się być nokturnem lub sceną wieczorną. Dopiero w 1975 r., gdy Wilhelmus de Rijk rzucił się z nożem na płótno i mocno je zniszczył, przeprowadzono konserwację i odsłonięto oryginalną, jaśniejszą tonację malowidła.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stosunki małżeńskie na obrazie Davida Hockney'a

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2019 13:00
W audycji "Jest taki obraz" omówiliśmy dzieło "Pan i pani Clark i Percy" Davida Hockneya, które jest zapisem codzienności swingującego, nowoczesnego Londynu.
rozwiń zwiń