X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Panny Picassa. Zamiast przemijania – drapieżność i wyuzdanie

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2019 16:00
Pięć prostytutek z ulicy d’Avinyo z Barcelony pręży swoje wdzięki i prezentuje się klientom. Nie jest to jednak obraz ujmujący powabem. Kobiety są drapieżne, dzikie, wyuzdane – jedna z nich bezczelnie siedzi w rozkroku.
Audio
  • Panny Picassa. Zamiast przemijania – drapieżność i wyuzdanie (Jest taki obraz/Dwójka)
Publiczność przed obrazem Panny z Awinionu
Publiczność przed obrazem "Panny z Awinionu"Foto: Shutterstock/Bumble Dee

Picasso namalował obraz już we Francji, w 1907 roku, wspominając barcelońską ulicę prostytutek, nieopodal której mieszkał. Przygotowywał się do powstania tego dzieła bardzo długo, zamierzając stworzyć wielkie, znaczące malowidło, konkurujące z kompozycjami akademików. Stworzył ok. 400 studiów i szkiców do obrazu, które – gdy ogląda się je chronologicznie, pokazują ewolucję kompozycji: od narracyjnej, rodzajowej sceny do uproszczonego, silnie zgeometryzowanego przedstawienia.

Początkowo Picasso zamierzał pokazać oprócz kurtyzan również dwóch mężczyzn odwiedzających dom publiczny. Jednego z nich krytyka artystyczna nazwała Marynarzem, a drugiego Studentem. Ten ostatni trzymał w ręku ludzką czaszkę, a zatem pierwsza koncepcja Picassa zakładała alegoryczny przekaz obrazu, odnoszący się do przemijania, w tym zapewne przemijania miłości i piękna. Upraszczanie polegało nie tylko na wyeliminowaniu postaci mężczyzn, ale też na zgeometryzowaniu postaci, zastąpieniu tradycyjnego modelunku światłocieniowego jasnymi i ciemniejszymi, ale płaskimi plamami, a także wykluczeniu wszelkich rekwizytów. Pozostała jedynie martwa natura i kotara oraz co najważniejsze pięć kobiet w różnorodnych pozach. Ich klientów nie ma w obrazie, ale w ostatecznej wersji to widzowie stoją na wprost prezentujących swe wdzięki barcelońskich prostytutek.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 12.05.2019

Godzina emisji: 11.00

bch/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

C. Gijsbrechts i pytanie: gdzie jest obraz?

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2019 18:06
W audycji opowiadaliśmy o dziele "Odwrocie obrazu" autorstwa pochodzącego z Antwerpii Carneliusa Norbertusa Gijsbrechtsa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Transformacja pejzażu Paula Cézanne’a

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2019 15:55
Cztery kilometry od domu Cézanne’a w Prowansji wznosiła się niezbyt wysoka góra o charakterystycznym rozległym kształcie i ściętym czubku. Malarz malował ją wielokrotnie, zachowało się ok. 60 akwarel i płócien przedstawiających Górę Świętej Wiktorii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niechciana Syrenka. Pamiątka z wizyty Picassa w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2019 14:00
- Podczas wizyty Pablo Picasso namalował Syrenkę na ścianie mieszkania na Woli, a drugą w księdze pamiątkowej. Mieszkańcy osiedla są dumni, bo dzięki temu Koło nie jest zwykłą częścią miasta i ma się czym pochwalić nawet w skali światowej – mówił w Dwójce Adam Kadenaci z Wolskiego Centrum Kultury.
rozwiń zwiń