X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

C. Gijsbrechts i pytanie: gdzie jest obraz?

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2019 18:06
W audycji opowiadaliśmy o dziele "Odwrocie obrazu" autorstwa pochodzącego z Antwerpii Carneliusa Norbertusa Gijsbrechtsa.
Audio
  • Wokół dzieła "Odwrocie obrazu" Carneliusa Norbertusa Gijsbrechtsa (Jest taki obraz/Dwójka)
Cornelius Gijsbrechts, Odwrocie obrazu, ok. 1668, płótno, 66,4 x 87 cm, Statens Museum for Kunst, Kopenhag
Cornelius Gijsbrechts, "Odwrocie obrazu", ok. 1668, płótno, 66,4 x 87 cm, Statens Museum for Kunst, KopenhagFoto: Wikimedia Commons (domena publiczna)/pexels.com (ic. CC0 License)

Jednym z wielkich wyzwań dawnej sztuki było wprowadzanie widzów w błąd. Artyści kunsztownie zacierali granice pomiędzy tym, co rzeczywiste, a tym, co namalowane.

Holenderscy i flamandzcy mistrzowie martwej natury osiągnęli w XVII wieku niebywałą biegłość w efektownym, iluzyjnym oddawaniu materii poszczególnych przedmiotów i w stopniowaniu złudzenia malowanej na płótnach rzeczywistości. Tworzyli werystyczne wizerunki bukietów, zastawionych stołów, ale też obrazy, które udają, że nie są malowidłem, lecz właśnie tym, co przedstawiają, a zatem wnęką z misą i dzbanem, szafką z przedmiotami, kredensem z półkami, tablicą z przybitymi do niej rachunkami. Tego typu iluzjonistyczne dzieła określa się nazwą trompe-l’oeil  ("złudzenie oka"). 

Mistrzem tego gatunku był artysta o międzynarodowej sławie, Carnelius Norbertus Gijsbrechts. Pracował dla patrycjuszowskich i monarszych kolekcjonerów w Ratyzbonie, Hamburgu i Kopenhadze oraz, aczkolwiek najpewniej krótko, we Wrocławiu (w 1675 roku). Jego twórczość może być postrzegana jako kwintesencja iluzyjnych gier z widzem, jakie pojawiały się w sztuce europejskiej od XV do XVII wieku.

W latach 1668-1672 Gijsbrechts pracował w Kopenhadze, na dworze królów duńskich Fryderyka III i Christiana V. Posiadali oni wyposażaną już od lat pięćdziesiątych XVII wieku Kunstkamerę, gabinet pełen osobliwości sztuki i natury. Obrazy Gijsbrechtsa powstawały dla specjalnego wnętrza królewskiej Kunstkamery, zwanego Perspective-Kammer (Komnata Perspektyw) i były najwyższym popisem świadomej optycznej ułudy w ówczesnym malarstwie. Do tego wnętrza Gijsbrechts stworzył swe najbardziej intrygujące dzieła – obrazy, które udają same siebie. Jednym z takich malowideł było dzieło przedstawiające… odwrocie obrazu, z nalepką kolekcjonerską i numerem inwentarzowym rzekomo przyczepionym do płótna. Był też obraz stanowiący imitację sztalugi z umieszczonym na niej obrazem i drugim, opartym u dołu, ale odwróconym, a poza tym z paletą, malsztokiem oraz fikcyjnym listem króla Chrystiana V do artysty, wychwalającym jego sztukę. Były to zatem obrazy, które stanowiły iluzję samych siebie, ujawniały paradoksalność przyjętych obrazowych konwencji. Być może niejeden gość królewskiej Kunstkamery chciał odwrócić obraz, aby zobaczyć, co on przedstawia. I co zobaczył?

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 10.03.2019

Godzina emisji: 11.00

pg/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Piekielny kolor van Gogha

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2019 14:25
Siedem wersji "Słoneczników" namalowanych przez van Gogha pomiędzy 1888 a 89 rokiem pozornie niczym się między sobą nie różni...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Reakcje na słowa Chrystusa na fresku Leonarda

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2019 11:15
W audycji "Jest taki obraz" tym razem zajmowaliśmy się religijnym arcydziełem włoskiego mistrza z epoki renesansu.
rozwiń zwiń