"Wenus i lutnista". Ideał piękna według Tycjana

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2021 15:30
W audycji "Jest taki obraz" tym razem przyglądaliśmy się dziełu Tycjana "Wenus i lutnista".
Wenus z lutnistą Tycjana
"Wenus z lutnistą" TycjanaFoto: Metropolitan Museum of Art

Posłuchaj
14:57 2021_04_18 14_44_38_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 "Wenus z lutnistą" Tycjana (Jest taki obraz/Dwójka) 

Tycjan namalował kilka obrazów przedstawiających Wenus, której towarzyszy muzyk. W trzech jest to organista, a w dwóch lutnista. Za każdym razem grający mężczyzna odwraca się i popatruje na piękną, nagą boginię leżącą na łóżku. W przypadku lutnisty nie jest to takie trudne, ale organista odwracając się, a zarazem nie przestając grać, musi wykazać się sporą ekwilibrystyką.

Wyrafinowane interpretacje tych obrazów wskazują, że przedstawiają one neoplatońską ideę współzawodnictwa zmysłów. Spór dotyczył tego, który z nich: wzrok, słuch, czy dotyk w najpełniejszy sposób mogą dociec idei piękna. W wydaniu Tycjanowskim to niewątpliwie wzrok. Wzrok, który niezależnie od neoplatońskiej wykładni malowideł, zapewniał widzom wielu zmysłowych podniet.

Wenus z... płetwami?

Ale czemu nogi Wenus lewitują w powietrzu, jak płetwy? Czy bogini chciałaby zepchnąć z łóżka natrętnego podglądacza? Czy to raczej wynik mechanicznego zastosowania szablonu postaci w kolejnej wersji popularnego tematu?

"Wenus z lutnistą" Tycjana, ok. 1576, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 18.04.2021

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

Apollo i Marsjasz – krwawa egzekucja na obrazie starego Tycjana

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2018 17:04
Zaczerpnięta z "Metamorfoz" Owidiusza historia Apolla i Marsjasza to opowieść o niesprawiedliwości i okrucieństwie bogów, o ukaranej pysze i o cenie, jaką się płaci za doskonałość.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Danae". Tycjan zainspirowany Owidiuszem

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2019 11:02
W audycji rozmawialiśmy o obrazie, który wenecki artysta namalował na zamówienie następcy hiszpańskiej korony Filipa (późniejszy Filip II) w 1550 roku.
rozwiń zwiń