"Wskrzeszenie Łazarza" del Piombo. W tle przyjaźń z Michałem Aniołem

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2022 15:00
"Wskrzeszenie Łazarza" to pierwsze dzieło wpisane do inwentarza National Gallery w Londynie w 1824 roku – monumentalny, wielofiguralny obraz, którego twórca musiał wykazać się sporą inwencją w zakomponowaniu wielu postaci, w dodatku bohaterów różnorodnie reagujących na cud dokonywany przez Chrystusa – ożywienie martwego ciała.
Obraz Wskrzeszenie Łazarza Sebastiana del Piombo
Obraz "Wskrzeszenie Łazarza" Sebastiana del PiomboFoto: domena publiczna/nationalgallery.org.uk

Obraz jest dowodem przyjaźni pomiędzy wielkim artystą z Florencji Michałem Aniołem a mniej znanym Wenecjaninem Sebastianem del Piombo. Spotkali się w Rzymie w 1511 roku. Razem stworzyli kilka dzieł o ogromnej sile i wyrazie. Ich artystyczna współpraca w dużej mierze wynikała z rywalizacji z trzecim wielkim renesansowym mistrzem – Rafaelem.

Kardynał Giulio de' Medici, późniejszy papież Klemens VII, zlecił Rafaelowi i Sebastianowi del Piombo wykonanie malowideł ołtarzowych do katedry w Narbonne – w 1516 roku zamówił "Przemienienie Pańskie" u Rafaela, a w 1517 roku "Wskrzeszenie Łazarza" u Sebastiana del Piombo. Mistrzowie malowali je w wielkiej tajemnicy, a zapowiadała się wielka pomiędzy nimi rywalizacja. Sebastiano zaczął malować swój obraz sam, łącząc malowniczy, nastrojowy wenecki pejzaż z grupą postaci, wykonaną w monumentalnym, rzymskim stylu. Jednak, gdy w 1518 roku Michał Anioł zobaczył dzieło przyjaciela, postanowił dostarczyć mu rysunki do najważniejszych postaci.

Niektóre z tych szkiców zachowały się, to m.in. przedstawienia Chrystusa i Łazarza. Sebastiano wykorzystał je i przemalował obraz. Zachowała się również korespondencja pomiędzy artystami, w której Sebastiano informuje Michała Anioła o postępach w pracy. Czy udało im się pokonać Rafaela i jak się skończyła ta rywalizacja?

Sebastiano del Piombo, "Wskrzeszenie Łazarza", 1517-1519, National Gallery, Londyn


Posłuchaj
14:51 2022_09_25 14_45_24_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 "Wskrzeszenie Łazarza" del Piombo. W tle przyjaźń z Michałem Aniołem (Jest taki obraz/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 25.09.2022

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

Johannes Vermeer i jego "Alegoria malarstwa"

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2022 15:00
Pokój, w którym pracuje malarz jest wytworny, bogato wyposażony i w niczym nie przypomina pracowni malarskiej. Pozbawiony jest potrzebnych do pracy akcesoriów, wypełniają go natomiast różnorodne elementy o symbolicznym, aluzyjnym charakterze. Jednym z nich jest przedstawienie Klio, muzy historii, która patronuje sztuce ukazującej dzieje ludzkości.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hendrick Goltzius i ilustracja powiedzenia "Marna miłość o głodzie"

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2022 15:10
Przedstawieniem, które często wracało w twórczości Goltziusa i realizowane było w różnych mediach, była ilustracja popularnego, a zaczerpniętego z "Eunucha" Terencjusza przysłowia: "Sine Cerere et Libero (Baccho) friget Venus". W dosłownym tłumaczeniu brzmi ono: "Bez Cerery i Libero (Bachusa) marznie Wenus", aczkolwiek istnieje polska wersja tego przysłowia – "Marna miłość o głodzie".
rozwiń zwiń