"Orkiestra jest sercem opery". Bassem Akiki o nowym sezonie w Operze Wrocławskiej

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2022 17:00
- Przez czas pandemii udało nam się wyciągnąć orkiestrę z orkiestronu, czyli tej dziury, gdzie gra orkiestra operowa. Każdy kompozytor, dyrygent, muzyk i śpiewak powinien wiedzieć, że bez orkiestry w operze nic nie może się wydarzyć - mówił w Dwójce dyrygent, kompozytor i dyrektor muzyczny Opery Wrocławskiej Bassem Akiki.
Bassem Akiki - dyrygent libańskiego pochodzenia
Bassem Akiki - dyrygent libańskiego pochodzeniaFoto: Kusiński Wojciech/PR

Bassem Akiki i trzeci sezon w Operze Wrocławskiej

Bassem Akiki ukończył studia w Wyższym Konserwatorium Muzycznym w Bejrucie i równocześnie filozofię na Lebanese International University. Ukończył również z wyróżnieniem studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna) oraz z wynikiem celującym studia magisterskie w klasie dyrygentury.

Gość audycji pełni również funkcję dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej. To już jego trzeci sezon artystyczny na tym stanowisku. Ostatnie dwa lata działalności tej instytucji przypadły na czas pandemii, jednak muzyk podkreślił, że był to mimo wszystko czas owocny.

Pandemia to nie był łatwy czas, ale udało się zrobić wiele bardzo fajnych rzeczy - nie tylko koncertów, ale i premier, m.in. była Tosca Pucciniego, której nie zapomnę, bo to chyba jedna z najlepszych premier, jakie zrobiłem w Polsce - wspominał Bassem Akiki. - Wydawało się, że jesteśmy zamknięci, ale działania nie stanęły. Były w sieci, a później już w teatrze, w wielkim formacie - od pierwszej gali aż do dzisiaj - podkreślił.

"Orkiestra sercem całej opery"

Bassem Akiki dodał, że jednym z ostatnich osiągnięć Opery Wrocławskiej jest wyciągnięcie z orkiestronu zespołu muzyków, aby m.in. pokazać ich wyjątkowość w pracy instytucji.

- Orkiestra jest sercem całej opery. Oczywiście, każdy jest bardzo ważny: śpiewacy, chór, balet, widownia. Jednak pandemia pozwoliła nam na wyciągnięcie orkiestry z orkiestronu i granie na scenie. Wprowadziliśmy kilka koncertów symfonicznych, oratoryjnych. Nie gramy już tylko Verdiego czy Pucciniego, ale też Beethovena, Stabat Mater Poulenca… To jest też ważne dla higieny pracy orkiestry, dla psychiki muzyków, by wiedzieli, że są ważni.

Orkiestra operowa w kameralnej odsłonie

Również w nadchodzącym sezonie artystycznym Opery Wrocławskiej możemy spodziewać się koncertów, w których główną rolę będą odgrywali muzycy orkiestry. Pojawią się kwartety smyczkowe, kwintety dęte, okazjonalnie zaś - koncerty w foyer czy na głównej scenie, "by muzycy mieli szansę zaprezentować się w muzyce kameralnej" - jak podkreślił dyrygent. - To jest cykl, który rozpoczął się i chciałbym go kontynuować. Wdrażamy go bardzo powoli, bo naszą misją jest przede wszystkim granie opery, jednak kiedy tylko pojawia się możliwość, gramy koncerty - nie tyko symfoniczne, ale i kameralne.

Jak zdradził dyrektor Opery Wrocławskiej, od początku czuł się częścią jej orkiestry. - Trzeba pamiętać, że byłem tu, w Operze Wrocławskiej, w latach 2006-2013, a więc muzycy tej orkiestry są jak moja rodzina. Nie jestem nowym dyrektorem, który musi od początku budować relację z muzykami, bo nawet mimo przerwy od 2013 roku te relacje były. Ja się nie zmieniłem, nadal jestem Bassemem i nadal bardzo się lubimy. Oczywiście, relacje są inne, służbowe, ale mam bardzo dobry kontakt z muzykami i kocham z nimi pracować.

Posłuchaj
11:55 Wybieram Dwójkę 13.09.2022 Akiki.mp3 Bassem Akiki o nowym sezonie w Operze Wrocławskiej (Wybieram Dwójkę)

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Bassem Akiki (dyrygent, kompozytor i dyrektor muzyczny Opery Wrocławskiej)

Data emisji: 13.09.2022

Godzina emisji: 16.30

am

Czytaj także

Bassem Akiki: Mykietyn jest genialny

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2022 18:00
- Z jednej strony to jest matematyka, ale z drugiej Mykietyn budzi wiele emocji, a jeśli mówimy o metafizyce, to jest tam trzeci, czwarty i kolejny wymiar. Ta muzyka wszystko pokazuje - gościem "Wybieram Dwójkę" był Bassem Akiki, dyrektor muzyczny Opery Wrocławskiej, z którym rozmawialiśmy o najnowszym albumie NFM Filharmonii Wrocławskiej, poświęconym twórczości Pawła Mykietyna.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bassem Akiki: gram dwie role - dyrygenta i kompozytora [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2022 12:00
- Najlepsza pora, żeby komponować, to 5-6 rano, nie jestem wtedy jeszcze w temacie prób. Gdy z nich wracam, jestem całkowicie zaangażowany w dzieło, nad którym pracujemy. Teraz, gdy przygotowujemy "Wesele Figara" Mozarta, to wracam i cały czas myślę o Mozarcie - mówił gość audycji Cafe "Muza" Bassem Akiki - dyrygent libańskiego pochodzenia, który od lipca 2020 roku pełni funkcję dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej.
rozwiń zwiń