Szczęśliwie powróceni z Berlina (według organizatorów projektu "Promised City" na otwarciu wystawy "Early Years" w Kunstwerke było 3 tysiące osób!!!) przystępujemy do dalszych działań, zgodnych z naszą naturą.
W tym tygodniu również mocny element zwierzęcy, ale... muzyczny. Otwieramy "lisie pudełko" i spotykamy Foxa. A także "jego" wokalistów - Novikę, Marsiję, Bunia i Organka. Muzyka i rozmowa - to motyw przewodni tego wydania!
Nasza tegotygodniowa lektura zachwyca i przeraża. Oto dokumentalna powieść o tym, że zawsze mamy prawo wiedzieć: kim jesteśmy? i skąd naprawdę pochodzimy?
Ona ma na imię Chaja. Jest piękną i młodą Żydówką, mieszka w pięknym miasteczku, do którego - już po wybuchu II wojny światowej, ale jeszcze przed dotarciem działań zbrojnych na Bałkany - przyjeżdżają zrelaksować się przystojni niemieccy oficerowie. Wśród nich jest i on. Hans Frank...
Poznają się, zakochują w sobie, jest iście sielankowo. W Polsce trwa już prawdziwy horror, a Chaja i Hans jeżdżą do Wiednia na premiery. Aż nagle pewnego dnia ona oznajmia, że jest w ciąży. On umywa ręce, jedzie do Rzeszy wziąć ślub z inną, ona zostaje w Goricy i rodzi. A potem córeczka znika...
Pisze o książce Anka Grupińska: "Tysiące imion, tysiące imion bez opowieści, setki niedokończonych zdarzeń: czyli rysunek przeszłości, która obciąża swoich bohaterów. Jeszcze dotkliwiej obciąża uważnego czytelnika. Imiona, nazwy, liczby, zdarzenia - zbyt ich wiele, by ułożyły się w uporządkowaną całość. Jest ich tak dużo i taki chaos wywołują, że czytelnik chciałby uciec do innego planu powieści. Ale go nie znajduje. Trwa zatem w pokorze i milknie na długo po zamknięciu książki".
U nas o "Sonnenschein" opowie tłumaczka książki Dasy Drndić, Dorota Jovanka Ćirlić.
www.czarne.com.pl
Wątek berliński nas nie opuszcza. Bo choć już wróciliśmy z niemieckiej stolicy, jedziemy do Torunia, by pooddychać sztuką znad Szprewy.
Tilman Wendland pracuje na pograniczu sztuki i architektury. Wszystkie stworzone przez niego obiekty i instalacje poprzedzają bardzo precyzyjne badania nad kontekstem projektu. Determinuje je przestrzeń, w których mają powsać. Wendland tworzy z papieru, kartonu, pilśniowej płyty. I wszystko w kolorze białym.
Do toruńskiego Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" zaprosi Katarzyna Drewnowska-Toczko.
www.csw.torun.pl
W Cieszynie wystawa "mechaniczna". To w Galerii Szarej.
"Silnik" Przemka Czepurko to: "(…) poprzecinane przewody hamulcowe, krople kapiącego zielonego płynu wsiąkające w asfalt, tworzące tłuste, ciemne plamy odbijające światło, spocone dłonie na kierownicy, brak oporu pod stopą, myśli pędzące tak szybko, że nie jesteś w stanie ich kontrolować. Wszystko jest bardzo wyraźne a ty nie możesz sobie w żaden sposób wyobrazić, co stanie się za moment. Świat odrywa się od nieba i leci w tył."
O co chodzi? "Silnik" to paraenviroment Przemka Czepurko zbudowany poprzez zestawienie ze sobą prac odtwarzających/przedstawiających moment progowy wypadku, traktowanego tutaj jako ceremoniał przejścia, kiedy rządzące się autonomiczną logiką odczucie czasu i przestrzeni podlega subiektywizacji, a prawa fizyki przestają być punktem odniesienia.
Nadal brzmi skomplikowanie? Wszystko wyjaśnimy w programie głosem Małgorzaty Mleczko.
www.galeriaszara.pl
Smoleńsk w Krakowie? I co to wszystko ma wspólnego ze sztuką?
Ano ma! "Ulica Smoleńsk 22/8" to nazwa projektu, którego celem jest zwrócenie uwagi mieszkańców Krakowa i turystów na nieodwracalny proces gentryfikacji, któremu poddawane jest miasto, pokazanie jak polityka i sytuacja ekonomiczna wpływa na wyludnianie się centrum miasta, a także włączenie artystów do dyskusji społecznej.
Dzięki zaproszeniu do projektu artystów polskich i niemieckich, autorzy chcą uzyskać dwa odmienne punkty widzenia poruszanego problemu. Proces gentryfikacji w Niemczech trwa już od lat, natomiast w Polsce jest nowy i niezwykle gwałtowny. Pierwsze spojrzenie, artystów polskich związanych z rodziną zmuszoną do przeprowadzki, to punkt widzenia osób zaangażowanych emocjonalnie i znających problem z własnego doświadczenia. Drugi, artystów niemieckich, to bardziej zdystansowane stanowisko osób obserwujących problem niejako z boku.
O całości opowie jedna z organizatorek, Cecylia Malik.
www.ulicasmolensk.blogspot.com
www.nolocal.org
W warszawskiej galerii Appendix2 wystawa, która - chcąc-nie chcąc - odczytywana jest w kontekście ostatnich poruszających zdarzeń.
"Arbeit macht frei" izraelskiego artysty, Amira Yatziva, to opowieść o napisie nad bramą obozu w Auschwitz. W 2006 roku został on poddany oglądowi konserwatorskiemu, wykryto wówczas 13 ubytków i ognisk rdzy. Ale gdy całość była oglądana, opisywana i naprawiana, napis został zastąpiony specjalnie wykonaną kopią. I to początek opowieści Amira...
W tym samym roku w Izraelu również wykonano kopię napisu, którą zamówiło tamtejsze muzeum. Powstały więc dwie kopie w tym samym czasie, przy czym zarówno polscy, jak i izraelscy wykonawcy nie mieli ze sobą żadnego kontaktu, ani też nie wiedzieli o swojej pracy. Yatziv w krótkim dokumencie video zderza ze sobą wypowiedzi twórców obu rekonstrukcji. Powstaje w ten sposób rodzaj dialogu, a artysta sprawia, że sprawą kluczową staje się kwestia odwróconej litery B. Drugą część wystawy stanowi zestaw kilkunastu fotografii. Są to bardzo duże powiększenia mikroskopowych zdjęć ubytków i ognisk rdzy w napisie, pierwotnie wykonanych na potrzeby konserwacji.
O niesamowitym projekcie opowie jego kurator, Jacek Sosnowski.
www.appendix2.com
A na zakończenie jeszcze - wizyta w Poznaniu. Zapraszamy na Zamek i do Baraku!
Co wspólnego ma maska Batmana, body art i fotografia prasowa? Kim byli Leonard Zelig, Lloyd Newson? Odpowiedzi na te pytania przyniosą "Metamorfozy", czyli cykl spotkań organizowanych przez Fundację "Barak Kultury" w Centrum Kultury "Zamek".
Gra pozorów, Maska i Sztuka ciała to tematy trzech marcowych spotkań, na które składają się wykłady, pokazy filmowe, prezentacje multimedialne oraz dyskusje widzów z zaproszonymi gośćmi. Kluczowym zagadnieniem "Metamorfoz" są różne aspekty przekształcania ciała i psychiki. Zmiany wizerunku człowieka dokonują się w niezliczonych dziedzinach współczesnej kultury: moda, fotografia, muzyka, komiks, psychoanaliza, teatr tańca, historia sztuki, antropologia, medycyna. Zaproszeni eksperci i artyści z wymienionych dziedzin przedstawią różne oblicza metamorfoz.
Na całość zaprosi Przemysław Prasnowski.
www.zamek.poznan.pl
www.barakkultury.pl
do usłyszenia w domu, zajęcia zaczynamy o 13-tej!
szydłowska --- obszańska --- nogaś
rdk@polskieradio.pl