Jubileuszowa edycja Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego. "Podejście do muzyki barokowej ewoluowało"

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2024 09:15
Wkrótce inauguracja 25. edycji Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego. O tym niezwykłym wydarzeniu opowiedział dyrektor festiwalu, Piotr Oczkowski. Gość Dwójki m.in. wyjaśnił genezę imprezy, gdyż na pierwszy rzut oka związek Jana Sebastiana Bacha z Gliwicami może wydawać się nieoczywisty.
25. Gliwicki Festiwal Bachowski rusza 20 lipca
25. Gliwicki Festiwal Bachowski rusza 20 lipcaFoto: Shutterstock/Butsaya
  • Od 20 lipca do 7 sierpnia Gliwice po raz 25. będą rozbrzmiewać dźwiękami muzyki poważnej.
  • Gliwice po raz pierwszy odwiedzą takie znakomitości światowej sceny muzyki dawnej, jak brytyjska skrzypaczka Rachel Podger, norweski klawesynista Ketil Are Haugsand czy śpiewaczka Olga Pasiecznik.

Jan Sebastian Bach, muzyczne wędrówki po Gliwicach i twórczość dawnych mistrzów - tegoroczna, jubileuszowa, 25. już edycja Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego zapowiada się wyjątkowo. Na scenie pojawią się wybitni artyści, między innymi Rachel Podger, Ketil Are Haugsand czy Olga Pasiecznik. To będzie prawdziwa muzyczna uczta.

Jan Sebastian Bach w Gliwicach

Skąd Bach w Gliwicach? Piotr Oczkowski przybliżył historię powstania tego festiwalu. - Gliwice, jak cały Górny Śląsk, to obszar wielokulturowy, który na przestrzeni lat zamieszkiwali przedstawiciele różnych nacji. W przypadku Gliwic byli to Czesi, Niemcy, Żydzi czy Ormianie. To wszystko składa się na wielokulturowy klimat naszego miasta - wymienił.

- Czerpanie inspiracji z różnych kultur przynosi znakomite efekty, czego przykładem jest twórczość Bacha. W 2000 roku pomyśleliśmy o tym, żeby "zaprosić" Bacha do Gliwic. Wtedy spotkały się też dwie rocznice: 750-lecie naszego miasta i 250. rocznica śmierci Jana Sebastiana Bacha. Tak to się zaczęło - zdradził Piotr Oczkowski.

Ewolucja festiwalu

Dyrektor festiwalu zapytany o ewolucję tego wydarzenia powiedział, że widać ją wyraźnie, kiedy spojrzy się na pierwsze edycje. - Festiwal zmienił się tak, jak samo wykonywanie muzyki dawnej. Na samym początku zachowywaliśmy równowagę w obecności instrumentów współczesnych i historycznych. Później zaczęło to przechodzić na korzyść instrumentów dawnych - powiedział.

- Podejście do muzyki barokowej także ewoluowało. Dowodem tego jest jeden z koncertów pierwszej edycji. Agata Sapieha wykonywała solowe sonaty Bacha i wówczas taka interpretacja na skrzypcach była kontrowersyjna - dodał.


Posłuchaj
11:19 _PR2 (mp3) 2024_07_17-16-33-45.mp3 Piotr Oczkowski o Gliwickim Festiwalu Bachowskim (Wybieram Dwójkę)

 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Piotr Oczkowski (dyrektor Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego)

Data emisji: 17.07.2024

Godzina emisji: 16.30

dz

Czytaj także

Jan Sebastian Bach "Magnificat"

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2023 19:00
Jury w składzie: Olga Pasiecznik, Wojciech Michniewski i Krzysztof Firlus poszukiwało najlepszego wykonania Magnificat BWV 243 Jana Sebastiana Bacha.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Passionsoratorium". Alexander Grychtolik i jego bachowski eksperyment

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2024 13:38
- Pierwszoplanowym elementem tego dzieła powinno być współczucie. Założeniem jest tu bowiem zwrócenie uwagi na cierpienie Jezusa. Nie chodzi jednak o to, żeby dokładnie odtworzyć biblijną historię, tym bardziej że dobrze ją znamy. Nie chodzi też o to, żeby podkreślać elementy dramatyczne. Rzecz w tym, żeby w Jezusie rozpoznać przede wszystkim człowieka - mówił w Dwójce o płycie "Passionsoratorium" Alexander Grychtolik, klawesynista i dyrygent. 
rozwiń zwiń