Posłuchaj rozmowy na podcasty.polskieradio.pl >>>
Adam Balas objął stanowisko dyrektora Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 1 września. Swoją kadencję rozpoczął w bardzo intensywnym rytmie – zaledwie kilka dni spędził w Katowicach, poznając zarówno orkiestrę, jak i zespół administracyjny, a następnie wyruszył z muzykami w tournée po Japonii. - Za nami trzynaście wydarzeń w znakomitych salach w Tokio, Fukuoce, Jokohamie czy Osace. Piękne sale koncertowe i znakomita publiczność - mówił o koncertach, które katowiccy symfonicy wykonali pod batutą Marin Alsop, z towarzyszeniem pianisty Hayato Sumino.
Czytaj też:
NOSPR pod dyrekcją Adama Balasa czekają zmiany
Jak będzie wyglądało życie koncertowe NOSPR pod rządami Adama Balasa? Czy możemy spodziewać się dużych zmian? Dyrektor przyznaje, że zmiany są planowane, ale podkreśla, że będą wprowadzane bardzo stopniowo.
- NOSPR jest dużym zespołem symfonicznym, co oznacza odpowiednio wczesne planowanie sezonów artystycznych. Obecny, jak i przyszły sezon, jest już w zasadzie zamknięty. Pierwszy, który będę planował w szerszym zakresie, to sezon 2027/2028. Będę miał nieco większy wpływ na kształt tego sezonu, na repertuar, gościnnych dyrygentów, solistów i układ kalendarza koncertów, który będę stopniowo modyfikował - wyjaśnił gość Dwójki.
Częstsze koncerty z tym samym repertuarem
Adam Balas ma również pomysł na to, by zintensyfikować działalność koncertową orkiestry – zarówno w jej siedzibie, jak i w prestiżowych salach koncertowych. Kluczowym elementem będzie przygotowanie większej liczby koncertów z tym samym repertuarem.
- NOSPR przygotowuje często bardzo wymagający repertuar, dlatego chciałbym, by orkiestra miała szansę zagrać go dwukrotnie lub trzykrotnie. Powtarzanie programów pozwala muzykom grać z większą swobodą, pogłębia więź z dyrygentem i przekłada się na wyższą jakość wykonania. Dzięki temu więcej słuchaczy będzie mogło usłyszeć orkiestrę w tym samym repertuarze w Katowicach - podkreślił dyrektor orkiestry.
NOSPR - orkiestra najwyższej półki
NOSPR to zespół o ugruntowanej renomie, nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Jego wysoki poziom artystyczny widać nie tylko podczas koncertów, ale i nagrań radiowych. Dla nowego dyrektora Adama Balasa, współpraca z tak klasowym zespołem jest zarówno dumą, jak i wyzwaniem.
- Przede wszystkim mamy do czynienia z niezwykle klasowym zespołem symfonicznym. Każdy koncert to nowe wyzwanie. NOSPR konsekwentnie udowadnia, że należy do najwyższej półki zespołów symfonicznych - mówił.
Nowy dyrektor NOSPR wskazuje na muzykę polską jako główną oś repertuaru orkiestry, podkreślając jej rolę w nagraniach radiowych i koncertach. Jednocześnie zwraca uwagę, że orkiestra ma nieograniczone możliwości – od monumentalnych symfonii po kameralne formy. Jednak repertuar będzie starannie dobierany, aby zachować świeżość sezonów i uniknąć nadmiernych powtórzeń popularnych utworów.
- Muzyka polska pozostaje sercem naszej orkiestry, ale obok niej mamy ogromne spektrum możliwości – od wielkich symfonii po koncerty kameralne i mniej znane formy. Chcemy tak dobierać repertuar, by każdy sezon był świeży, a publiczność mogła odkrywać zarówno klasykę europejską, jak i nowoczesne inspiracje - opowiadał Adam Balas.
NOSPR w radiowej Dwójce
W najbliższym tygodniu w Dwójce będzie można posłuchać transmisji z NOSPR. W czwartek, 6 listopada, o godz. 19.30 zabrzmią m.in. Pieśni Brahmsa w wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Lusławic, Tworka i Fludy-Tkaczyka. Dzień później, w piątek 7 listopada o tej samej godzinie, usłyszymy Jana Sebastiana Bacha, Mozarta, Elgara oraz Petera Warlocka w wykonaniu Warszawskiej Orkiestry Smyczkowej im. Zenona Brzewskiego pod batutą Maksyma Dondalskiego.
***
Przygotowanie: Beata Stylińska
Gość: Adam Balas (nowy dyrektor NOSPR)
Data emisji: 30.10.2025
Godzina emisji: 17.10
Materiał wyemitowano w audycji "Wybieram Dwójkę".