Niektóre z dzieł zawartych na płycie są transkrypcjami utworów przeznaczonych na skrzypce (Bach, Vivaldi) i fortepian (Hummel), pozostałe to dzieła przeznaczone na mandolinę, o rodowodzie neapolitańskim. W Koncercie h-moll Vivaldiego (cykl "L'estro armonico" RV 580) przeznaczonego w oryginale na czworo skrzypiec, Avital podczas nagrania nałożył partie 4 mandolin i dodatkowo zagrał także na mandolach (instrument strojony o kwintę niżej niż mandolina, także pochodzenia włoskiego). W Koncercie c-moll Bacha (BWV 1060R), przeznaczonym w oryginale na skrzypce, obój i smyczki, obok partii mandolinowej Avitala mamy rzadką okazję usłyszeć Giovaniego Antoniniego grającego na flecie prostym.
Mandolina w muzyce klasycznej nadal jest instrumentem rzadkim, choć jej rodowód sięga XIV wieku. Kojarzona głównie z miejskim i wiejskim folklorem Europy południowej i wschodniej, po fali emigracji do USA szybko zyskała popularność w muzyce country, folk i bluegrass. Uważa się, że twórcą obecnego kształtu mandoliny (pudło rezonansowe przypominające kroplę) był Amerykanin Orville H.Gibson, który w 1898 roku opatentował tę konstrukcję (to ten sam Gibson, który stworzył legendarną wytwórnię gitar, również elektrycznych, na których grali giganci muzyki pop m.in. Eric Clapton, Jimmy Hendrix, Bob Dylan, Carlos Santana i David Gilmour!).
Nasza nowa Płyta Tygodnia, z koncertami Bacha, Vivaldiego, Barbelli, Paisiella i Hummla, w urzekającym, perfekcyjnym wykonaniu Avi Avitala i orkiestry Il Giardino Armonico pod dyrekcja Giovanniego Antoniniego, do wygrania codziennie w "Poranku Dwójki" kilka minut po 7.00, a w sobotę chwilę po 8.00!