Marcin Masecki o Festiwalu Bachowskim w Świdnicy: bardzo lubię tę ideę

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2025 14:37
Marcin Masecki regularnie występuje na żywo, zarówno w formacie solowym, kameralnym, jak i z orkiestrami. Działalność artysty obejmuje szerokie spektrum stylistyczne. Tym razem publiczność miała okazję usłyszeć go w repertuarze obejmującym działa Mozarta i Beethovena. Wszystko to podczas Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy.
Marcin Masecki i Mateusz Baran podczas rozmowy na Festiwalu w Świdnicy 2025
Marcin Masecki i Mateusz Baran podczas rozmowy na Festiwalu w Świdnicy 2025Foto: Filip Adamus 

Marcin Masecki to pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, kurator i pedagog. Wirtuozowskie łączenie gatunków oraz zacieranie granicy między sztuką wysoką a rozrywkową stały się jego znakami rozpoznawczymi. W Świdnicy zaprezentował m.in. Mozartowskie sonaty. Wykonał je na oryginalnym instrumencie Jacoba Weimesa z 1807 roku.

>>> Posłuchaj rozmowy z Marcinem Maseckim 

Festiwal Bachowski w Świdnicy i przestrzenie, które budują nastrój 

- Bardzo lubię tę ideę festiwalu, żeby grać oczywiście w pięknym Kościele Pokoju, ale też w okolicznych miejscowościach. W nieoczywistych lokalizacjach, w kościółkach albo też na dworcu, na przykład w Żarowie. To są małe kościoły, więc jesteśmy wszyscy tacy w kupie, siedzimy na podłodze, na schodach, na balkonach. To też daje dodatkowy klimat - mówił w rozmowie dla Programu 2 Polskiego Radia.

Czytaj także:

Marcin Masecki zagrał na instrumencie z 1807 roku

Marcin Masecki podczas świdnickiego festiwalu zagrał na oryginalnym instrumencie Jacoba Weimesa z filmu "Amadeusz" Miloša Formana. Instrument został zakupiony przez miasto Kraków dla Centrum Muzyki. - Dla mnie to dodatkowa klamra. Ten film spowodował, że "nawróciłem się" na Mozarta. Wcześniej go nienawidziłem. Zobaczyłem ten film i zainteresowałem się nim na nowo - przyznał w Dwójce.

Fortepian historyczny na festiwalu w Świdnicy

Jak zaznaczył, poza wartością emocjonalną jest też wiele technicznych aspektów, do których musiał się przyzwyczaić. -  To stary instrument, nie trzyma stroju. Jest urokliwy, ma swój czar, jednak w obsłudze jest zdecydowanie trudniejszy. Zarówno dla pianisty, jak i dla stroiciela - wyjaśniał.

- Nie jestem specjalistą w fortepianach historycznych. W tym doświadczeniu jestem więc pomiędzy: instrument zarówno mnie inspiruje, jak i irytuje. Jest to po prostu zdecydowanie inny. Ma inną wielkość klawiszy, które wchodzą na inną głębokość. Do tego jest znacznie delikatniejszy. Ja z reguły gram całym ciałem, a tutaj nie można tego zrobić, bo wszystko by się rozpadło. Muszę się więc trochę hamować i zmieniać układ palców - mówił Marcin Masecki w Dwójce. 

***

Festiwal Bachowski w Świdnicy:

  • Festiwal Bachowski w Świdnicy to międzynarodowe wydarzenie muzyczne. Jego głównym celem jest prezentacja i popularyzacja twórczości Jana Sebastiana Bacha oraz muzyki z nim związanej.
  • Festiwal promuje również innych twórców z epoki baroku i muzyki dawnej. 
  • Koncerty odbywają się w Kościele Pokoju w Świdnicy, który jest wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, oraz w innych zabytkowych miejscach miasta. 

***

Rozmowa: Mateusz Baran

GośćMarcin Masecki

Data emisji: 31.07.2025

Godz. emisji: 8.10

Rozmowę wyemitowano w audycji Poranek Dwójki

zch/k

Czytaj także

Dzieła organowe w kameralnych przestrzeniach. Festiwal Bachowski w Gliwicach

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2025 17:56
Występy solowe, muzyka kameralna, a także wykonania wokalne znalazły się w programie 26. Festiwalu Bachowskiego w Gliwicach. Wydarzenie od lat skupia najsłynniejsze dzieła organowe Jana Sebastiana Bacha i miłośników muzyki klasycznej. O szczegółach tegorocznej edycji opowiedział w Dwójce Piotr Oczkowski, dyrektor festiwalu.
rozwiń zwiń