Tradycje muzyczne Turcji i Iranu. Erdal Erzincan i Kayhan Kalhor

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2023 16:00
Kemencze i baglama zabrzmią wspólnie w poniedziałkowym magazynie „Źródła”. Przed nami muzyka Imperium Ottomańskiego i Persji w wykonaniu jej współczesnych mistrzów – Erdala Erzincana i Kayhana Kalhora
Audio
Kayhan Kalhor  Nowa Tradycja 2014
Kayhan Kalhor Nowa Tradycja 2014Foto: RCKL

Tradycje muzyki klasycznej Persji i Turcji osmańskiej mają ze sobą wiele wspólnego. Łączy je starożytny modalny system kompozycyjny zwany maqam, a improwizacja odgrywa decydującą rolę w występach. Ponadto: podobieństwo instrumentów, takich jak kurdyjski i perski tanbur i setar, do tureckiego sazu, techniki gry na tychże oraz techniki wokalne, tak powszechne w górzystych krajach i używany przez śpiewaków na całym tym rozległym obszarze.

Choć silnie nawiązująca do korzeni, muzyka wykonywana przez tych dwóch muzyków, jest na wskroś współczesna. Jest czysto instrumentalna, co stanowi znaczne odstępstwo od tradycji w obu kulturach, w których pieśniarz jest uważany za wyjątkowo ważnego.

Erdal Erzincan urodził się w Erzumrum w 1971 roku i od najmłodszych lat zainteresował się muzyką ludową tego regionu. Wprowadzony w arkana gry na baglamie, przeniósł się do Stambułu w 1985 roku, aby pobierać lekcje w Szkole Muzycznej Arif Sag. Podczas studiów na Uniwersytecie Technicznym w Stambule pod koniec lat 80. zaczął badać sposoby gry na baglamie polegające na "wybieraniu" palców (w przeciwieństwie do bardziej powszechnego stylu plektronu). Obecnie Erzincan występuje z międzynarodowymi składami i naucza gry między innymi w szkole swojego imienia.

Kayhana Kalhora z pewnością kojarzą fani festiwalu Nowa Tradycja (zaszczycił radiową scenę w roku 2014). Artysta urodził się w Teheranie w 1963 roku. W wieku siedmiu lat rozpoczął naukę muzyki u mistrza Ahmada Mohajera. Jako cudowne dziecko kemencze, w wieku trzynastu lat został zaproszony do pracy w Irańskiej Narodowej Orkiestrze Radia i Telewizji, gdzie występował przez pięć lat.

W wieku siedemnastu lat Kalhor rozpoczął współpracę z Shayda Ensemble of the Chavosh Cultural Center, najbardziej prestiżową organizacją artystyczną w tamtym czasie w Iranie. Występując z Shaydą, kontynuował naukę irańskiego repertuaru klasycznego (radif) u różnych mistrzów. Podczas swoich podróży po Iranie wchłaniał także regionalne repertuary i style, w tym Chorasan na północnym wschodzie i Kurdystan na zachodzie.

Zapraszamy naszych Słuchaczy na koncert Kayhana Kalhora oraz Erdala Erzincana (Iran\Turcja) podczas Pocket Globe Festiwal 2022 w Nowym Sadzie. 

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadził: Kuba Borysiak

Data emisji: 6.03.2023

Godzina emisji: 15.15