Najlepszy w Wariacjach Goldbergowskich? Nie tylko Glenn Gould

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2016 13:00
W werdykcie sędziów "Płytowego Trybunału Dwójki" dotyczącym arcydzieła Bacha pojawiły się aż dwa nazwiska.
Audio
  • Najlepszy w Wariacjach Goldbergowskich? Nie tylko Glenn Gould (Płytowy Trybunał Dwójki)
Listę wszystkich nagrań, które pojawiły się w bachowskim Płytowym Trybunale Dwójki, znajdą Państwo w niniejszym artykule
Listę wszystkich nagrań, które pojawiły się w bachowskim "Płytowym Trybunale Dwójki", znajdą Państwo w niniejszym artykule Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Jurorzy - Marek Bracha, Andrzej Sułek i Karol Radziwonowicz - wyróżnili dwie interpretacje: 

Glenna Goulda – fortepian (czerwiec 1955, Nowy Jork, LP Columbia Records – premiera 3 stycznia 1956, 3 CD „A State of Wonder – The Complete Goldberg Variations 1955 & 1981” Sony Music 2002)

Igora Levita – fortepian (sierpień 2015, Berlin, 3 CD Sony Music 2015, “Bach/Beethoven/Rzewski”)

***

A oto pozostałe nagrania, które pojawiły się w audycji:


Grigorij Sokołow – fortepian (live - 27 lutego 1982, Wielka Sala Konserwatorium w Leningradzie; 2CD Mełodia 2014)

Zhu Xiao Mei – fortepian (1990, CD Mirare 2007)

Piotr Słopecki – fortepian (marzec 1994, Studio S-2 Polskiego Radia w Warszawie, CD DUX 1995/2002)

Lars Vogt – fortepian (marzec 2014, Kolonia, CD Ondine 2015)

Alexandre Tharaud – fortepian (2015, Konserwatorium im. Dariusa Milhauda w Aix-en-Provence; CD/DVD/LP Erato 2015)

***

A plan słuchania był następujący:

I runda

Aria + Wariacja nr 1


II runda

Wariacja nr 7 „al tempo di Giga”


III runda

Wariacja nr 10 „Fughetta”


Finał

Wariacje nr 28, 29, 30 („Quodlibet”)

***

Tę historię znamy doskonale i, nawet jeśli nie jest do końca prawdziwa, to cóż z tego… Rozpowszechniał ją po śmierci Bacha jego pierwszy biograf Johann Nikolaus Forkel.

Hrabia Hermann Carl von Keyserlingk, były ambasador rosyjski na drezdeńskim dworze, w 1741 roku zamówił u Jana Sebastiana Bacha kompozycję na klawesyn, którą miał mu wykonywać podczas bezsennych nocy jego muzyk, młodziutki klawesynista Johann Gottlieb Goldberg. A Bach uznał, że najlepsze na sen są… wariacje. I tak powstała Aria z 30 wariacjami, dokładnie Aria z rozmaitymi odmianami.

Bohdan Pociej komentował tak:

Podobnie jak większość utworów klawesynowych i sporą część organowych, Wariacje Goldbergowskie, niezależnie od zamówienia, pisał Bach w intencjach dydaktycznych. Albowiem był nie tylko największym geniuszem muzycznej kompozycji w dziejach kultury Zachodu, ale także – jako kompozytor i wykonawca – największym muzyki mistrzem-nauczycielem.

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Marek Bracha, Andrzej Sułek i Karol Radziwonowicz

Data emisji: 19.03.2016

Godzina emisji: 17.00

bch/mm


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Temperowanie klawesynu z Lilianną Stawarz

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2015 17:00
Co oznacza, że klawesyn jest "dobrze temperowany" i czy Bach swój klawesyn "temperował"? Gościem audycji "Five o’clock" była Lilianna Stawarz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzyka żałobna Bacha przed Płytowym Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2015 10:30
Tym razem Dorota Kozińska, Anna Radziejewska i Karol Kozłowski wybrali najlepsze nagranie kantaty znanej pod nazwą "Actus tragicus".
rozwiń zwiń