X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Kino zza żelaznej kurtyny

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2011 08:30
Festiwal Filmowy w Trieście szuka punktów wspólnych między produkcjami z krajów Europy Środkowej, promuje filmy, które w czasach komunizmu były zamknięte w archiwach.
Audio
  • Festiwal w Trieście oraz rozmowa z reżyserem Bogdanem Georgem Apetrim

Festiwal Filmowy w Trieście rozpoczął się 20 stycznia i potrwa pięć dni. Impreza powstała w roku 1989, aby promować kino, które żelazna kurtyna skutecznie odgradzała od świata zewnętrznego. Dziś szuka punktów wspólnych między produkcjami z krajów Europy Środkowej. Oprócz tradycyjnych trzech sekcji konkursowych na festiwalu pojawiają się też specjalne cykle filmowe, autorskie retrospektywy, koprodukcje, kino młodych oraz przegląd twórczości gości honorowych.  W tym roku jest nim ukraiński reżyser Siergiej Łoźnica - odkrycie ostatniego festiwalu w Cannes. Znany przede wszystkim z filmów dokumentalnych, Łoźnica pokazywał tam swój pierwszy film fabularny "Moje szczęście".

Podczas 22. edycji zostaną pokazane także trzy produkcje polskie. W konkursie biorą udział dwa dokumenty Marcina Koszałki - "Deklaracja nieśmiertelności" oraz "Ucieknijmy od niej", z kolei w sekcji "Walls of Sound" zostanie pokazany film o polskim rocku w latach PRL-u "Beats of Freedom - Zew wolności" Leszka Gnoińskiego i Wojciecha Słoty.

Podczas przeglądu "Real" zostanie zaprezentowana twórczość Dusana Hanáka - mistrza kina słowackiego, reprezentanta nurtu "nova vlnà". - Filmy te zostały nakręcone w trudnym okresie komunizmu. Jego twórczość przez lata była zamknięta w archiwach jako niepoprawna politycznie. Dziś jego filmy zyskują nowe znaczenie – mówiła dyrektor festiwalu Annamaria Percavassi.

/


W "Europejskim Magazynie Kulturalnym" rozmawialiśmy też z Bogdanem Georgem Apetrim, który przy okazji polskiej premiery filmu odwiedził Warszawę. Rumuński 35-letni reżyser mieszka w Nowym Jorku. Pracuje także jako producent, scenarzysta, operator i montażysta. Ukończył Columbia University na wydziale operatorskim i reżyserii. W 2006 roku wyreżyserował swój pierwszy film krótkometrażowy "A Very Small Trilogy of Loneliness", a następnie "Last Day of December" (2008). Oba filmy prezentowane były na wielu festiwalach i zdobyły liczne nagrody.

Film "Peryferie" to jego debiut fabularny. Opowiada o zbuntowanej dziewczynie, mającej skłonności autodestrukcyjne. Matylda odsiadująca wyrok w więzieniu, wychodzi na 24-godzinną przepustkę, aby pojechać na pogrzeb matki. Nie chcąc wracać do więzienia planuje ucieczkę z kraju. Ale zanim dzień dobiegnie końca, Matylda  zmierzy się z kłopotliwą przeszłością. Odwiedzi rodzinę, ale przekona się jedynie, że bratowa jest bardzo wrogo do niej nastawiona, a bratu stała się zupełnie obca. Nikt nie udzielli  jej pomocy, więc Matylda postanowi działać na własną rękę.

- Chciałem zrobić film uniwersalny, moja bohaterka czułaby się podobnie w takiej sytuacji, niezależnie od tego, z jakiego kraju by pochodziła. Jednak uważam, że aby zrobić dobry film, konieczna jest dogłębna analiza społeczeństwa, realiów kraju w którym ten film powstaje. Starałem się trzymać z dala od oceny społeczeństwa, krytyka ludzkiego zachowania pojawia sie w filmie, ale w sposób nieoczywisty - mówił reżyser w rozmowie z Moniką Pilch.

Audycję przygotowali: Maria Szul i Bartosz Panek.

Aby wysłuchać całej audycji kliknij ikonę dźwieku "Festiwal w Trieście oraz rozmowa z reżyserem Bogdanem Georgem Apetrim" w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

(Lm)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polski punk rock jak world music

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2010 14:26
Jak rock'n'roll zmienił Polskę? - na to pytanie odpowiadają autorzy dokumentu "Beats of Freedom".
rozwiń zwiń