X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Śpiewy ptaków miały wpływ na rozwój muzyki"

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2017 13:20
- Początkowo fascynacja ptakami w muzyce wiązała się z naśladowaniem ich śpiewu. Z czasem pojawiły także inne pomysły - mówił Lars Ulrik Mortensen, duński klawesynista i dyrygent, który poprowadził "ptasi" koncert Międzynarodowego Konkursu Organowego im. G. Silbermanna we Freibergu.
Audio
  • Milena Gąsienica rozmawia z Larsem Ulrikiem Mortensenem, a Beata Stylińska rozmawia z Krzysztofem Urbaniakiem (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Nature Bird Photography /Shutterstock.com

Tematem przewodnim koncertu we Freibergu był śpiew ptaków w ujęciu przede wszystkim barokowych twórców: Vivaldiego, Haendla i Bibera. Jak tłumaczył w Dwójce Lars Ulrik Mortensen, kompozytorzy wykorzystujący ptasie odgłosy zaczynali od odtwarzania tych dźwięków. Ale na imitacji się nie skończyło. - Zaczęto te odłosy ze sobą mieszać, zestawiać i używać jako podstawy strukturalnej, jako czynnika formotwórczego. Poza tym ewoluowały także nowe techniki, jak choćby włączanie do utworów nagranych na taśmę ptasich śpiewów, jak to miało miejsce w utworach Ottorino Respighiego - tłumaczył artysta.

W jakim sensie śpiew ptaków wpłynął na rozwój muzyki? Jakie ptasie gatunki pojawiają się w barokowych utworach najczęściej? Lars Ulrik Mortensen opowiadał również o swojej drodze artystycznej, na której była również buntownicza z ducha fascynacja rock'n'rollem i free jazzem.

W nagraniu posłuchamy również rozmowy z Krzysztofem Urbaniakiem.

***
Prowadzi: Milena GąsienicaBeata Stylińska

Gość: Lars Ulrik Mortensen (klawesynista i dyrygent), Krzysztof Urbaniak (organista)

Data emisji: 6.09.2017

Godzina emisji: 20.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".

jp/mz

Zobacz więcej na temat: Milena Gąsienica barok ptaki
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Manfred Honeck o żartach nieszczęśliwego Mahlera

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2017 14:00
– Uważam go za mistrza ironii – mówił o Mahlerze austracki dyrygent, który poprowadził koncert Anne-Sophie Mutter i Pittsburgh Symphony Orchestra na festiwalu BBC Proms, gdzie zabrzmiała m.in. Mahlerowska I Symfonia.
rozwiń zwiń