Skrzypcowe trendy. Relacja z konkursu lutniczego

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2016 12:00
- Szkoły narodowe to sprawa czasów minionych. Dziś lutnictwo jest tak zunifikowane, że trudno zidentyfikować pochodzenie instrumentu - mówił w Dwójce Wojciech Łukasz, juror Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. Henryka Wieniawskiego.
Audio
  • Relacja z XIII Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. Henryka Wieniawskiego (Wieniawski 2016/Dwójka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: pexels/CC0

zobacz więcej
Konkurs Wieniawski 1200.jpg
XV Konkurs Wieniawskiego na antenie Dwójki

Konkurs lutniczy odbywa się w Poznaniu od 1957 roku i jest najstarszą tego typu imprezą na świecie. W audycji przedstawiliśmy relację z tegorocznego święta skrzypiec. Jeden z jurorów tego konkursu niepokoił się, że większość współczesnych lutników podąża za modami. - Zatraca się w ten sposób indywidualność. Wszystkie skrzypce są bardzo podobne - mówił Wojciech Łukasz. Specjalista dodawał, że obecnie popularne jest używanie lakierów olejnych i stylizowanie instrumentów na stare. - Jurorzy takie instrumenty oceniają najwyżej. Ja wolę patrzeć na skrzypce zrobione tu i teraz. Wolę jak z czasem pokrywają się naturalną patyną.

W audycji rozmawialiśmy też z Ji Hwan Parem, Koreańczykiem zamieszkałym w Cremonie, którego skrzypce zwyciężyły w konkursie oraz Krzysztofem Krupą, zdobywcą II nagrody. O historii konkursu mówił Marek Pielaszek i Andrzej Witulski.

Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. Henryka Wieniawskiego odbył się w dniach 8-15 maja. Konkurs skrzypków rozpoczyna się 8 października.

***

Tytuł audycji: Wieniawski 2016

Przygotowała: Monika Zając

Data emisji: 3.10.2016

Godzina emisji: 21.00

bch/mc

Czytaj także

Cudowne dziecko I Konkursu im. Wieniawskiego

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2016 13:00
– Byłam najmłodszą uczestniczką – opowiadała Ida Haendel, która w wieku 7 lat wzięła udział w Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w roku 1935.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wstęp do partytury Jerzego Maksymiuka

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2016 12:00
W audycji słynny dyrygent opowiadał o tym, dlaczego nikt nie potrafi przeczytać jego partytur, na których roi się od tajemniczych dopisków.
rozwiń zwiń