Dzień 10. "Widać wyraźnie wagę tego etapu"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 17:01
- Szymon Nehring wyszedł na estradę w dużym napięciu. Widać już wagę tego momentu, w którym jesteśmy. To chyba jednak jest etap prawdy - komentował pierwszą sesję poranną III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Marcin Majchrowski. 
Szymon Nehring
Szymon NehringFoto: Wojciech Grzędziński/NIFC

Posłuchaj
16:14 2021_10_14 12_10_19_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Przemysław Psikuta, Marcin Majchrowski i Andrzej Sułek podsumowują pierwszą sesję poranną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 1. (Dwójka)

33:38 2021_10_14 14_26_58_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Przemysław Psikuta, Marcin Majchrowski i Andrzej Sułek podsumowują pierwszą sesję poranną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 2. (Dwójka)  
PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

06:39 KCh wspomnienia z 1965 roku Dwójka 14 październik 2021 14_20_18.mp3 Wspomnienia Konkursu Chopinowskiego z 1965 roku (Dwójka)

 

Na tym etapie Konkursu Chopinowskiego rywalizuje 23 pianistów. W czwartkowej (14.10) sesji porannej zaprezentowało się czworo z nich. Jako pierwszy z godzinnym recitalem wystąpił Szymon Nehring

- Rozpoczął na fali wznoszącej po etapie II. Zarówno w Nokturnie Es-dur, jak i w Scherzu E-dur, ale również w mazurkach z op. 56 znalazłem bardzo wiele momentów, w których Nehring poszukuje barwy, nietuzinkowego zupełnie kolorytu. Gdzieś tam pokazuje odnalezione motywy czy linie melodyczne na tle mniej lub bardziej rozmytego albo wyostrzonego tła akompaniamentu - podkreślał Marcin Majchrowski.

- W tej chwili ma on taki sposób pokazywania Chopina czy szukania pewnej własnej specyfiki brzmieniowej przez taką mijankowość. On lekko mija basy lewej z wejściem prawej ręki, robi to bardzo świadomie. To było słychać i w nokturnie, miejscami także w scherzu i w largo Sonaty h-moll - zauważył Andrzej Sułek.

Sesja poranna 14.10

[YouTube: NIFC]

Zaraz po Szymonie Nehringu na estradę wyszedł kolejny reprezentant Polski - Kamil Pacholec. - Miał bardzo dobry początek. Uważam, że Rondo Es-dur na otwarcie to z jednej strony odważne zagranie, jeśli patrzymy na to z punktu widzenia pewnej strategii gry. A z drugiej strony też myślę, że jeśli już się pokona tę pewną barierę wirtuozerii, to bardzo dobrze może nastroić pianistę na ciąg dalszy – oceniał Andrzej Sułek.

Podobnego zdania był Marcin Majchrowski. - Ciekawie zmieniał faktury i nastroje w tym wstępie. To zagrało jakoś tak barwnie, zanim pojawił się temat i potem jego odmiany - chwalił studenta Ewy Pobłockiej.

Po 20-minutowej przerwie wystąpił ostatni w stawce Chińczyk - Hao Rao. - Jeśli miałbym ująć jego występ w dwa czy trzy słowa, byłoby: od rozczarowania do oczarowania. Zaczął od Berceuse Des-dur, które wydawałoby się, że powinno być liryczną, tajemniczą kołysanką. On tymczasem zagrał w jakiś taki wysylabizowany, mechaniczny sposób. Trochę zabrzmiało to jak wolno zagrana etiuda Czernego. Strasznie mnie to zmartwiło – przyznał Andrzej Sułek.

Hao Rao po III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

W dalszej części występu 17-latka było już jednak lepiej, co potwierdził Marcin Majchrowski. - Tam, gdzie pojawiły się wariacje coraz bardziej rozdrobnione, z rozbieganymi rytmami, tam było milej, przyjemniej. Ja w ogóle dzisiaj zapamiętam go jako młodego wirtuoza, który swoją emocjonalnością górował jednak nad tym, co poważne, refleksyjne - stwierdził.

Miyu Shindo o swoim występie w III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Najwięcej uznania wśród komentatorów wzbudził występ jedynej pianistki w sesji porannej - Miyu Shindo z Japonii. Jako jedyna zdecydowała się ona zacząć swój recital od mazurków (kolejno Mazurek B-dur, Mazurek e-moll, Mazurek As-dur i Mazurek a-moll).

- W arkanach stylistycznych porusza się z dużą swobodą. To nie jest kwestia tylko tego, że nasłuchała się tego czy owego mistrza przeszłości, ale widać, że to zaczyna już w niej pulsować. Dla mnie ona jest jak jakaś japońska kapłanka boga czasu. Ma tak fantastyczną zdolność powstrzymywania jak wybrzmiewa akord czy jest jakieś zamknięcie frazy. Dźwięki wibrują, unoszą się w powietrzu jak u Debussy’ego, jak kropla akwareli w szklance wody - zachwycał się grą Japonki Andrzej Sułek.

Zobacz podsumowanie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Pierwszy dzień III etapu - za kulisami:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

***

Prowadzenie: Przemysław PsikutaMarcin MajchrowskiAndrzej Sułek

Data emisji: 14.10.2021

Godzina emisji: 12.10 i 14.25

. .

pg

Czytaj także

Znamy wyniki II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 20:50
Poznaliśmy (we wtorkowy wieczór, 12.10) nazwiska 23 pianistów, którzy zakwalifikowali się do III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wśród nich znalazło się również sześciu Polaków. Tegoroczne zmagania młodych artystów można oglądać dzięki streamingowi wideo na stronie Programu 2 Polskiego Radia. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

II etap XVIII Konkursu Chopinowskiego. "Ballady i scherza powinny być obowiązkowe"

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 13:45
- Mieliśmy bardzo ciekawe doświadczenie w II etapie z Polonezem fis-moll, który towarzyszy konkursowej historii od zarania. Była bardzo duża grupa, która sobie z nim kompletnie nie radziła, i była grupa, która grała bardzo dobrze, z niuansowaniem i bogactwem - mówił w podsumowaniu II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń