Dzień 11. "Zastanawiam się, po co Alexander Gadjiev w ogóle tu przyjechał"

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2021 22:53
- To wizjoner, rewolucjonista z płomieniem rewolucyjnym w oczach. Cały czas się zastanawiałam, słuchając jego występu, po co on w ogóle przyjechał na Konkurs Chopinowski. Jemu konkurs jest kompletnie niepotrzebny. On jest zupełnie niekonkursowym typem, ponieważ nie mieści się w granicach obiektywnej oceny - mówiła po piątkowym (15.10) występie Alexandra Gadjieva w III etapie XVIII Konkursu Chopinowskiego Róża Światczyńska.
Alexander Gadjiev
Alexander GadjievFoto: Darek Golik/NIFC

Sesja wieczorna 15.10

[YouTube: NIFC]

PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

W sesji wieczornej trzeciego dnia III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wystąpiło czworo pianistów. Jako pierwszy na estradzie Filharmonii Narodowej zaprezentował się Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia). Swój recital rozpoczął od Poloneza-Fantazji As-dur.

 - Zapisałem sobie taką uwagę, że jego propozycja interpretacyjna jest bardzo ciekawa, z całą świadomością tego, co było w niej ostre. Była interesująca, ponieważ to było bardzo indywidualne spojrzenie. Może nawet i odległe od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w takim chopinowskim mainstreamie tego utworu. Za to bardzo frapujące - komentował Marcin Majchrowski.

- On gra swojego Chopina. Nie przejmuje się żadnymi kanonami interpretacyjnymi, konwenansami, kryteriami. Żałuję, że trochę nie przejmuje się niestety również kulturą dźwięku. Jego forte było momentami brutalistyczne i to mi chyba najbardziej przeszkadzało. Natomiast ja cenię indywidualistów. To jest przykład skrajnie subiektywnej interpretacji. Teraz pytanie, czy ona nie wykracza poza granice dobrego smaku - zastanawiała się po występie Gadjieva Róża Światczyńska.

Alexander Gadjiev po swoim występie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Pianista reprezentujący Włochy i Słowenię na koniec zagrał Sonatę b-moll. Ten sam utwór zdecydowała się zagrać jako pierwszy kolejna uczestniczka piątkowej sesji wieczornej - Amerykanka Avery Gagliano

- Miałam wrażenie, że ona gra zupełnie inny utwór. Początkowo miałam ogromny niedosyt tej ekspresji, tego brzmienia, a z czasem coraz bardziej się w tym rozsmakowywałam; coraz bardziej doceniałam niezwykłą mądrość i dojrzałość interpretacyjną, jej umiejętność znajdywania ekspresji w intymności brzmienia, w szczegółach, w takiej skondensowanej ekspresji, w czułości, liryzmie, w niuansach rytmicznych - komplementowała dwudziestolatkę Róża Światczyńska.


Posłuchaj
23:21 2021_10_15 18_59_50_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Klaudia Baranowska, Róża Światczyńska i Marcin Majchrowski podsumowują piątkową sesję poranną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 1. (Dwójka)

37:21 2021_10_15 21_21_33_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Klaudia Baranowska, Róża Światczyńska i Marcin Majchrowski podsumowują piątkową sesję poranną III etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - cz. 2. (Dwójka)  
Avery Gagliano po III etapie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Po 20-minutowej przerwie na scenę wyszedł Martin Garcia Garcia z Hiszpanii. - Showman, oryginał, pewny siebie, gra z pewną nonszalancją pod wieloma względami, no i potrafi do tego śpiewać – przedstawiała pianistę Klaudia Baranowska.

- Tę nonszalancję było już widać od samego początku, od ułożenia programu tego etapu. Trzy preludia na rozgrzewkę, potem Sonata h-moll, mazurki op. 50, Preludium cis-moll, no bardzo dziwna była to interpretacja, i Walc F-dur na koniec. Chyba dla żartu wykonany, tak przynajmniej to odebrałem – sceptycznie oceniał Marcin Majchrowski.


Posłuchaj
05:11 Dwójka Konkurs Chopinowski 15.10.2021 warszawa.mp3 O wydarzeniach w ramach cyklu "W Warszawie wszystko gra Chopina" (Dwójka) 
Martin Garcia Garcia o swoim występie:

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Wreszcie na koniec dnia wystąpiła szalenie zdolna 17-latka reprezentująca Rosję i Armenię - Eva Gevorgyan. - Uważam, że byliśmy świadkami rzeczy zupełnie wyjątkowej; występu konkursowego, który przejdzie do historii, Eva Gevorgyan jest w absolutnej czołówce tych talentów, tych artystów, których słuchamy od kilkunastu dni i którymi się zachwycamy - emocjonował się Marcin Majchrowski.

- We mnie Eva Gevorgyan zostawiła pewien niedosyt. Być może za wysoko postawiłam sobie poprzeczkę po jej pierwszych dwóch etapach i eliminacjach. Zgadzam się z Marcinem, że takich talentów w wieku lat 17 nie spotyka się zbyt często, chociaż mam wrażenie, że na tym konkursie przyszłość należy właśnie do siedemnastolatków. Są przecież jeszcze J J Jun Li Bui i Hao Rao - zauważyła Róża Światczyńska.

Posłuchaj
05:49 Dwójka Konkurs Chopinowski 15.10.2021 mazurki.mp3 Przewodnicząca jury prof. Katarzyna Popowa-Zydroń o tym, jak grać mazurki (Dwójka) 

W sobotę (16.10) wystąpi ostatnich siedmioro pianistów biorących udział w III etapie. Późnym wieczorem poznamy natomiast nazwiska finalistów.

Zobacz podsumowanie:


[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

***

Prowadzenie: Klaudia Baranowska, Róża Światczyńska i Marcin Majchrowski

Data emisji: 15.10.2021

Godzina emisji: 19.00 i 21.20

sponsorzy_artykul.png sponsorzy_artykul.png

pg

Czytaj także

Dzień 10. "W preludiach nie ma marginesu błędu"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 22:00
- Słuchając Andrzeja Wiercińskiego odetchnęłam z ulgą, usłyszałam to Chopinowskie brzmienie, wreszcie usłyszałam rubato. Doceniam bardzo respekt dla tekstu i staranność wykreowania brzmienia - tak Róża Światczyńska komentowała pierwszą sesję wieczorną III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dzień 11. "J J Jun Li Bui to kandydat do nagrody Polskiego Radia za mazurki"

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2021 15:00
- Bogactwo kolorów, połączenie liryzmu kujawiaka z zadziornością oberka, wspaniałe zakończenia każdego z mazurków - tak Róża Światczyńska komentowała występ pianisty reprezentującego Kanadę w piątkowej (15.10) sesji porannej III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. 
rozwiń zwiń