X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Sztuka dla wszystkich i wszędzie". Od mieszkania po transatlantyk

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2018 17:41
Jak podkreślała prof. Maria Poprzęcka, wszystkie niesłuchanie zróżnicowane nurty polskiej sztuki dwudziestolecia międzywojennego łączyła "potrzeba społecznej roli sztuki".
Audio
  • "Sztuka dla wszystkich i wszędzie". Od mieszkania po transatlantyk (Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej/Dwójka)
Transatlantyk Batory przy molo pasażerskim w gdyńskim porcie, kwiecień 1939. Znaczenie polskich transatlantyków w kontekście historii sztuki przypomniane zostało m.in. w czasie wystawy Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904-1944 (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2012)
Transatlantyk "Batory" przy molo pasażerskim w gdyńskim porcie, kwiecień 1939. Znaczenie polskich transatlantyków w kontekście historii sztuki przypomniane zostało m.in. w czasie wystawy Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904-1944 (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2012)Foto: zbiór Narodowego Archiwum Cyfrowego

pędzle 1200.jpg
"Polska awangarda nigdy nie sięgnęła do skrajności"

"Sztuka dla wszystkich i wszędzie" - pod takimi hasłami w okresie II Rzeczypospolitej nastąpił wspaniały okres rozkwitu rzemiosła artystycznego. Projektanci wykorzystywali polskie materiały i zatrudniali miejscowych rzemieślników. Promowano kulturę dnia codziennego: w najbliższym otoczeniu, przede wszystkim w mieszkaniach, w przedmiotach powszechnego użytku, w przestrzeni publicznej i prywatnej.

To przenikanie sztuki we wszystkie dziedziny życia łączyło się z promocją sztuki rodzimej - nowoczesnej i odwołującej się jednocześnie do tradycji. - Bardzo ważnym elementem tej reprezentacji Polski na zewnątrz, którą oddano w ręce projektantów, były dwa wielkie transatlantyki, duma Polski: Piłsudski i Batory – przypominała prof. Maria Poprzęcka. - Całe wyposażenie, niesłychanie zróżnicowane, było w pełni zaprojektowane przez najwybitniejszych polskich artystów. To były meble, rzeźby, panneau dekoracyjne, zastawa stołow, aż po takie drobiazgi jak popielniczki czy menu obiadowe.

Na jakie inne jeszcze sposoby realizowano hasło "sztuka dla wszystkich i wszędzie"?

***

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej

Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka

Data emisji: 15.07.2018

Godzina emisji: 11.00

jp/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Zły czas dla rzeźby, sztuki zbyt kosztownej"

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2018 16:48
- Drogi rozwoju XIX-wiecznej rzeźby biegły zupełnie inaczej, niż malarstwa i była sztuką upośledzona na wiele sposobów. Brak państwowego mecenatu i bogatych fundatorów odbijał się na niej, bo jest sztuką kosztowną – mówiła w Dwójce prof. Maria Poprzęcka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Paryż 1925. Artyści kształtują obraz Polski

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2018 14:30
Niepodległość. W naszym cyklu doszliśmy do czasu, kiedy odradzające się państwo zaczyna sztuki potrzebować. Do czego mogą przydać się artyści i w jaki sposób sztuka kształtuje wizerunek kraju?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Formiści. Miks nowoczesności z góralszczyzną

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2018 19:00
Okres 20 lat od odzyskania niepodległości do rozpoczęcia II wojny światowej to w Polsce czas intensywnego życia kulturalnego. To wtedy pojawiały się i rozwijały nowe nurty w sztuce, a artyści łączyli się w grupy.
rozwiń zwiń