X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Pionierskie nagranie Mozarta na dawnym instrumencie

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2018 09:11
- Tym nagraniem Ralph Kirkpatrick przetarł ścieżki następcom i zachęcił innych pianistów, by zostali fortepianistami - opowiadał w Dwójce Andrzej Sułek.
Audio
  • Pionierskie nagranie Mozarta na dawnym instrumencie (Fortepianiści/Dwójka)
Mozart z siostrą Marią Anną i ojcem Leopoldem na obrazie Johanna Nepomuka della Croce
Mozart z siostrą Marią Anną i ojcem Leopoldem na obrazie Johanna Nepomuka della CroceFoto: Wikipedia/domena publiczna

Wanda Landowska 1200.jpg
Zapomniany urok przodków fortepianu

Wydany w 1951 roku w Bostonie Koncert G-dur KV 453 Mozarta, to najwcześniejsze znane nagranie na pianoforte. Co ciekawe, wykonawca tego koncertu nie był fanem dawnych fortepianów. - Ralph Kirkpatrick powiedział kiedyś, że choć dawny fortepian może być źródłem informacji o tym, jak się grało w czasach Mozarta i Haydna, to jest denerwujący przez swoje mankamenty techniczne: klekotanie i szumy - mówił Andrzej Sułek.


Robert Levin 1200.jpg
Jak Robert Levin zacerował "Requiem" Mozarta

W audycji porównywaliśmy nagranie Koncert G-dur w wykonaniu Kirkpatricka z nagraniem dokonanym w 1991 roku, w dwusetną rocznicę śmierci Mozarta, przez Roberta Levina. 

Słuchaliśmy także mozartowskiej płyty z roku 1965 austriackiego pianisty Jörga Demusa. Andrzej Sułek opowiedział ponadto o Johnie Challisie, genialnym budowniczym instrumentów, który eksperymentował z konstrukcjami dawnych fortepianów.

***

Tytuł audycji: Fortepianiści

Prowadzi: Andrzej Sułek

Data emisji: 19.03.2018

Godzina emisji: 19.30

jp/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Koncert f-moll Chopina? Dużo zagadek i młodzieńczego ognia"

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2018 12:52
- Koncert fortepianowy f-moll jest mniej oczywisty niż e-moll. Mówi się, że jest dużo prostszy, ale na tym polega jego trudność: nie od razu wiadomo, jak to trzeba zagrać - opowiadał Krzysztof Książek, który wraz z Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa wystąpił na wyjątkowy koncercie "Warszawski fortepian Chopina".
rozwiń zwiń