Warszawska Jesień: poszukiwanie dźwięku na Dalekim Wschodzie

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2014 14:00
- Muzyka współczesna doszła w pewnym momencie do ściany. Potrzebne jej były nowe inspiracje, które odnaleźliśmy w Azji - uważa znawczyni egzotycznych kultur muzycznych Maria Pomianowska. Na Warszawskiej Jesieni posłuchamy między innymi klasycznych instrumentów chińskich oraz indonezyjskiego gamelanu.
Audio
  • Warszawska Jesień: poszukiwanie dźwięku na Dalekim Wschodzie (Filharmonia Dwójki)
Chińska Forbidden City Chamber Orchestra wykona na Warszawskiej Jesieni między innymi nowy utwór polskiego kompozytora Wojciecha Blecharza
Chińska Forbidden City Chamber Orchestra wykona na Warszawskiej Jesieni między innymi nowy utwór polskiego kompozytora Wojciecha BlecharzaFoto: Yang Jing, lic. CC (wikipedia)

- Ten proces rozpoczął się pół wieku temu, ale przełomem okazał się oczywiście rozwój Internetu - podkreśliła rozmówczyni Anny Skulskiej. - Egzotyczne wpływy pojawiły sie w bardzo różnych  gatunkach, także we współczesnej muzyce poważnej. Tutaj szczególnie atrakcyjna okazała się właśnie muzyka Dalekiego Wschodu: Chin, Korei czy Japonii. Nasi kompozytorzy odkryli tam poszukiwany przez siebie rodzaj brzmienia i przestrzeni. O wiele gorzej, po prostu kiczowato, wychodzą często spotkania z Bliskim Wschodem czy Indiami - wyjaśniła.

Występy Warsaw Gamelan Group (20 września) czy chińskiej Forbidden City Orchestra (21 września) znakomicie wpisują się w program tegorocznej Warszawskiej Jesieni, w którym na pierwszy plan wysuwają się poszukiwania ciekawych instrumentów: zarówno nowych, jaki i archaicznych, przynależących do świata muzyki dawnej albo wywodzących się z odległych kultur muzycznych.

Warszawska Jesień na antenie Dwójki>>>

- Chodzi o to, aby nowy instrument odświeżył muzykę kompozytora. Ale czy wyjścia poza oryginalny kontekst kulturowy i historyczny jest w ogóle możliwe? - pyta retorycznie dyrektor Warszawskiej Jesieni Tadeusz Wielecki. - Udaje się to na pewno bretońskiemu dudziarzowi Erwana Keravecowi. Ale już w muzyce wykonywanej przez południowoamerykańską Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos, słychać wyraźnie archaiczne indiańskie korzenie - dodał.

- Paradoksalnie to kompozytorzy silnie związani z lokalną tradycją potrafią ją potraktować w sposób bardziej eksperymentalny niż twórcy z Europy czy Azji - zwrócił uwagę Dawid Martin, szef Warsaw Gamelan Group, wykonującej tradycyjną i współczesną muzykę indonezyjską. Więcej na temat tej oraz wielu innych kultur muzycznych w załączonym nagraniu z "Filharmonii Dwójki".

mm, ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Richard Blackford: to zwierzęta nauczyły nas tańczyć i śpiewać

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2014 13:00
- Ludzie nie mają monopolu na muzykowanie. Zwierzęta wydobywają dźwięki używając nie tylko własnych gardeł, lecz także środowiska, a nawet prostych instrumentów - uważa twórca "The Great Animal Orchestra". Symfonia Blackforda została prawykonana w sobotę na Festiwalu Muzycznym w Cheltenham oraz na antenie Dwójki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Warszawska Jesień na antenie Dwójki!

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2014 15:00
W tym roku na program Warszawskiej Jesieni (19-28 września) składają się przede wszystkim utwory przeznaczone na instrumenty muzyki dawnej, różnych kultur tradycyjnych oraz instrumenty nietypowe bądź rzadko używane.
rozwiń zwiń

Czytaj także

David Harrington, założyciel Kronos Quartet: muzyka wciąż jest dla mnie tajemnicą

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2014 14:00
– Podczas naszego ostatniego spotkania Henryk Mikołaj Górecki powiedział: "Mam nadzieję, że kiedyś zrozumiem, jak działa muzyka". Ja też tego nie pojmuję, choć zajmuję się muzyką od dziecka – mówił w Dwójce pierwszy skrzypek legendarnego kwartetu, gwiazdy festiwalu Sacrum Profanum.
rozwiń zwiń