X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Popołudnie Debussy'ego i Północ Rachmaninowa i Koncert Caselli

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2014 11:00
Rzadko wykonywany Koncert wiolonczelowy włoskiego kompozytora Alfreda Caselli zabrzmiał podczas lipcowego występu Orchestre National de France, z partią solową w interpretacji Gianandrei Nosedy. Na retransmisję zaprasza Róża Światyczńska.
Plakat Leona Baksta do Preludium do Popołudnia Fauna w choreografii Wacława Niżyńskiego
Plakat Leona Baksta do "Preludium do Popołudnia Fauna" w choreografii Wacława NiżyńskiegoFoto: wikipedia, domena publiczna

W programie znalazły się także popularne "Tańce symfoniczne" Sergiusza Rachmaninowa oray "Preludium do Popołudnia Fauna" Claude'a Debussy'ego.

"Tańce symfoniczne" Sergiusza Rachmaninowa są ostatnim utworem kompozytora, stanowiącym podsumowanie jego drogi twórczej. Dzieło pełne jest cytatów i, przede wszystkim, autocytatów zarówno z dzieł młodzieńczych jak i dojrzałych. Wielowątkowe "Tańce" dzielą się na trzy części, o których kompozytor myślał jako o "Południu", "Zmierzchu" i "Północy". W tym ostatnim fragmencie ścierają  się ze sobą dwa tematy: "Dies irae" oraz temat "Zmartwychwstania" z Rachmaninowowskich "Nieszporów" (ściślej - z "Całonocnego czuwania" op. 37 na chór a capella). Kompozycja jest typowa dla późnego stylu Rachmaninowa, z wyrazistymi rytmami, szeroko rozlaną melodyką i barwną instrumentacją. Warto zwrócić uwagę na solowe partie saksofonu altowego - instrumentu, którego  Rachmaninow uzył po raz pierwszy i jedyny.

***

"Preludium do Popołudnia Fauna" Debussy'ego jest dziełem, od którego zaczęła się muzyka współczesna. Otwierająca utwór niezwykła melodia fletu jest wzorem atonalnego piękna. "Popołudnie Fauna" to poemat Stefana Mallarmego, który uważał, że żadna muzyka nie będzie w stanie oddać istoty jego poezji, sprzeciwiał się więc próbom umuzycznienia dzieła. Nie zraziło to Claude'a Debussy'ego, który, zamiast podłożyć muzykę do słów, napisał po prostu orkiestrową impresję inspirowaną poematem. Mallarmé usłyszał utwór na koncercie i był zachwycony. Nie zmienił wprawdzie zdania o możliwościach napiania muzyki do "Popołudnia...", ale wybrnął z sytuacji nadzwyczaj zręcznie:
Wyszedłem z koncertu głęboko poruszony. Cudo! Pańska ilustracja "Poułudnia Fauna", pozostająca z moim poematem w dysonansie, ponieważ jest w dużo większym stopniu nostalgiczna i przesycona światłem, jest tak pełna finezji, zmysłowości, treści. Debussy, ściskam Twą dłoń z zachwytem.Twój Mallarmé

Program:

Claude Debussy Preludium do “Popołudnia fauna”

Alfredo Casella Koncert wiolonczelowy, op. 58; Pagine di guerra, op. 25 bis

Sergiusz Rachmaninow Tańce symfoniczne op. 45

Wyk. Enrico Dindo - wiolonczela, Orchestre National de France, dyr. Gianandrea Noseda

(23.07.2014 Berlioz Opera, Le Corum, Montpellier)

21 października (wtorek), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie o 19.00

kk/mm/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Konstanty Andrzej Kulka: współczuję swoim studentom...

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2016 11:46
- Chętnych do grania jest coraz więcej, a miejsc do grania coraz mniej - ubolewał gość audycji "Five o'clock" nad losem swoich studentów. Znakomity skrzypek wspominał też swoje początki oraz opowiadał o życiu w "muzycznej" rodzinie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jerzy Maksymiuk: McCartney dostał wypieków, gdy usłyszał Polską Orkiestrę Kameralną

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2014 11:00
- To było w studiu, w którym nagrywali Beatlesi. McCartney powiedział, że zrobiliśmy na nich takie wrażenie, że musieli przerwać nagranie - mówił w Dwójce Jerzy Maksymiuk, laureat Złotego Berła za całokształt działalności.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Panufnik nieufny, bał się rozmawiać. Ze wspomnień Stanisława Skrowaczewskiego

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2014 20:00
Znakomity kompozytor i dyrygent opowiadał w Dwójce o swojej kilkudziesięcioletniej przyjaźni z Andrzejem Panufnikiem. Jak się okazało, nie brakowało w tej historii chwil trudnych.
rozwiń zwiń