Cattaneo: wolę ołówek od fortepianu

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2016 12:30
- W ogóle nie pracuję przy fortepianie. Ograniczałby mnie podczas procesu twórczego - mówił w Dwójce podczas festiwalu Warszawska Jesień włoski kompozytor.
Audio
  • Aureliano Cattaneo o swojej twórczości (Filharmonia Dwójki)
Aureliano Cattaneo Jest laureatem kilku nagród kompozytorskich, m.in. w roku 2003 zdobył nagrodę Comit de Lecture de lIRCAMEnsemble intercontemporain, a w 2016  nagrodę włoskiej krytyki muzycznej Premio Abbiati
Aureliano Cattaneo Jest laureatem kilku nagród kompozytorskich, m.in. w roku 2003 zdobył nagrodę Comité de Lecture de l’IRCAM/Ensemble intercontemporain, a w 2016 – nagrodę włoskiej krytyki muzycznej Premio AbbiatiFoto: materiały prasowe Warszawskiej Jesieni

Aureliano Cattaneo zwracał uwagę, że choć fortepian przydaje się przy tworzeniu i korygowaniu partytury, to on woli komponować przy pomocy ołówka i papieru. - Odręczne pisanie daje więcej czasu na zastanowienie się nad tym, co robisz. Pomaga rozwijać myśli, kreować muzykę w głowie. Natychmiastowy efekt końcowy, który zapewnia np. komputer, zupełnie mi nie pomaga. Ogranicza moją wyobraźnię - wyjaśniał twórca.

W rozmowie z Andrzejem Zielińskim Aurealiano Cattaneo tłumaczył też, dlaczego twórcy muzyki współczesnej z reguły wolą składy kameralne niż orkiestry. Ponadto opowiadał o nowej wersji Koncertu skrzypcowego, który zabrzmiał na finale tegorocznego festiwalu Warszawska Jesień.

***

Rozmawiał: Andrzej Zieliński

Gość: Aureliano Cattaneo (kompozytor)

Data emisji: 24.09.2016

Godzina emisji: 20.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki"

bch/mz

Czytaj także

Jacek Kaspszyk: dziś muzyków już nic nie zaskoczy

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2015 19:24
– Orkiestrze nie trzeba dzisiaj niczego tłumaczyć. Muzycy są przygotowani już na pierwszej próbie – mówił dyrygent finałowego koncertu Warszawskiej Jesieni.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W muzycznym gabinecie osobliwości Takasugiego

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2016 13:00
- Trafnym sformułowaniem, które oddaje ideę "Sideshow" jest "zabawić się na śmierć” - mówił w Dwójce o swojej kompozycji Steven Kazuo Takasugi. Utwór zabrzmiał na festiwalu "Warszawska Jesień".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rüdiger Bohn: problemem jest technika

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2016 14:30
- W szkole muzycznej nikt nie uczył ich tego, jak uderzać w instrument, jak grać kostką, czy jak posługiwać się skalą mikrotonową. Muszą poznać od podstaw wiele rzeczy, których nigdy w życiu nie robili – mówił niemiecki dyrygent Rüdiger Bohn.
rozwiń zwiń