X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Vincent Dumestre: instrumenty zyskały niezależność w XVIII w.

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2019 12:00
- W wieku XVI zadaniem instrumentów było wspomaganie głosu. Te drogi zaczęły się rozchodzić w wieku kolejnym - o rozwoju muzyki opowiadał w Dwójce wybitny francuski dyrygent.
Audio
  • Rozmowa z Krzysztofem Firlusem (Filharmonia Dwójki)
  • Wywiad z Vincentem Dumestre (Filharmonia Dwójki)
Instrumenty na obrazie Eliasa van Nijmegen
Instrumenty na obrazie Eliasa van NijmegenFoto: Wikipedia/domena publiczna

Punktem wyjścia do rozmowy z Vincentem Dumestrem był program koncertu "A due cori" w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. - Tytuł "Na dwa chóry" może wydać się zaskakujący, bo bohaterem tego wieczoru jest orkiestra. Aby go zrozumieć, trzeba sięgnąć daleko wstecz - mówił gość audycji "Filharmonia Dwójki".

Dyrygent przypomniał ewolucję roli instrumentów w muzyce, od momentu, gdy jedynie powielały partię śpiewaka, aż do momentu, gdy stały się niezależnymi bytami, co dało początek gatunkowi koncertu instrumentalnego w XVII wieku. - W kolejnym XVIII wieku, instrumenty pełnią już rolę solisty będąc równocześnie elementami orkiestry, z jej wnętrza.

Vincent Dumestre przypomniał, że kompozytorzy tacy jak Haendel czy Telemann zaczęli korzystać z tych możliwości bawiąc kolorami i brzmieniami instrumentów, przeciwstawiając je sobie tak, jak ich poprzednicy bawili się dwoma chórami śpiewaków.

Dyrygent dodał, że konstruując program koncertu w Katowicach chciał pokazać różne sposoby korzystania z potencjału orkiestry w XVIII wieku. Vincent Dumestre mówił też o swoich wrażeniach na temat sali NOSPR oraz współpracy z {oh!} Orkiestrą Historyczną.

Zapraszamy do wysłuchania nagrania rozmowy z Vincentem Dumestre oraz wywiadu z Krzysztofem Firlusem, z którym spotkała się Milena Gąsienica.

***

Rozmawiała: Magdalena Łoś

Gość: Vincent Dumestre

Data emisji: 11.01.2019

Godzina emisji: 20.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Alexander Liebreich w pożegnalnym sezonie skupi się na kobietach

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2018 15:22
- Mam silne przekonanie, że znajdujemy się u zarania nowej epoki w sposób szczególny odwołującej się do równowagi płci - o nowym programie NOSPR mówił w Dwójce jej dyrektor artystyczny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

François Couperin. Królewski klawesynista

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2018 12:00
W audycji poświęconej sztuce Couperina słuchaliśmy fragmentów jego kompozycji kameralnych – tańców z Koncertów królewskich, których słuchał jeszcze sędziwy Ludwik XIV.
rozwiń zwiń