X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Polacy na III Konkursie Palma Ars Acustica

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2015 15:00
Konkurs rozstrzygnięty będzie 25 kwietnia w Berlinie. Polskie Radio zgłosiło do rywalizacji utwory Sławomira Kupczaka oraz Kelo i Michała Libery.
Audio
  • Marek Zwyrzykowski przedstawia utwory zgłoszone do III Konkursu Palma Ars Acustica (Nokturn/Dwójka)
Fragment okładki płyty Sławomira Kupczaka zawierające nagrania utworów Res Facta i Cztery tańce z przygrywką, zgłoszone przez Polskie Radia do III Konkursu Palma Ars Acustica
Fragment okładki płyty Sławomira Kupczaka zawierające nagrania utworów "Res Facta" i "Cztery tańce z przygrywką, zgłoszone przez Polskie Radia do III Konkursu Palma Ars AcusticaFoto: materiały promocyjne

W tym roku zgłoszonych zostało trzydzieści utworów reprezentujących piętnaście radiofonii z trzynastu krajów. Pierwszy etap wyłonił składającą się z pięciu kompozycji grupę finalistów, która  zostanie przesłuchana 25 kwietnia w Berlinie. Głosowanie rozstrzygnie o przyznaniu Palmy Ars Acustica - nagrody głównej, oraz dwóch honorowych wyróżnień.
Polskie Radio reprezentują trzy utwory.

"Invisible City" - "Niewidzialne miasto" Kelo i Michała Libery powstało w 2014 roku do zaadaptowanych przez drugiego z nich fragmentów tak samo zatytułowanej powieści Italo Calvino - wydanej w 1972 roku po włosku, w 1974 roku po angielsku. Myśli wyjęte z dwudziestowiecznego dzieła literackiego zderzone z bogatą sferą znaczeń zawartych w materiale dźwiękowym kompozycji stały się ujętą w trzy obrazy opowieścią o Warszawie. W autorskim wprowadzeniu czytamy: "Nie więcej niż pół tuzina słów. To wystarczy by nadpisać trzy opowieści Italo Calvino o niewidzialnych miastach i ujrzeć jak przeobrażają się one w historie o Warszawie. Obejmują one miasta włoskiego pisarza - Maurilę, Zirmę i Ersilię, które na moment okazują się leżeć w obrębie rogatek Warszawy". Jest to propozycja modelowa dla nurtu Ars Acustica - głęboka w warstwie treściowej, a przy tym atrakcyjna w swojej szacie brzmieniowej. Uwagę zwraca szerokie spektrum środków wyrazu: różnego rodzaju, w rozmaity sposób nagrywane słowo, dźwięki rejestrowane w wielu naturalnych przestrzeniach oraz bogata paleta środków elektronicznych, komputerowych.

Premiera pierwotnej wersji (bez partii słownej) "Res Facta" na flet, fortepian, syntezator analogowy i komputer Sławomira Kupczaka odbyła się 14 września 2012 roku podczas X Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. W nowej wersji utworu w warstwie komputerowej pojawiają się wypowiadane w języku islandzkim i nowozelandzkim liczby z gry losowej lotto. Głosy stworzone zostały syntetycznie. Mocną stroną utworu jest są partie instrumentalne: fortepianu (doskonały Szábolcs Esztényi) i fletów (Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski. Warstwę elektroniczną realizuje autor.

"Cztery tańce z przygrywką" na akordeon i elektronikę Sławomira Kupczaka są propozycją na wskroś muzyczną. Powstały w 2014 roku na zamówienie Rafała Łuca i temu akordeoniście zostały zadedykowane. W komentarzu autor napisał, iż "tytuł odwołuje się do potocznego wyobrażenia roli akordeonu w kulturze ludowej i miejskiej, a także do niejednoznacznego już terminu jakim jest "muzyka taneczna". Zestawiam ze sobą tańce, które nie mają - przy powierzchownym odbiorze muzyki - typowych cech muzyki tanecznej, ale są moim wyobrażeniem stanu emocjonalnego w którym dochodzi do zatracenia siebie, do uwolnienia pewnego rodzaju energii. W tańcu przecież – jeśli sprzyjają ku temu warunki – nie zważamy na otoczenie, poddajemy się chwili, wpadamy często w rodzaj transu, stąd partia akordeonu w utworze jest przede wszystkim improwizowana”.

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Marek Zwyrzykowski

Data emisji: 15.04.2015

Godzina emisji: 23.00

mm/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zespół proMODERN w "Five o'clock"

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2015 17:00
Sekstet wokalny proMODERN istnieje niespełna 3 lata, ale już wyraźnie zaznaczył swoją obecność w polskim pejzażu muzycznym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Marcin Stańczyk - człowiek renesansu z Łodzi

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2015 16:00
Rozmowa z kompozytorem (a jednocześnie chórzystą i... prawnikiem), który bez względu na sytuację życiową jest zawsze człowiekiem wolnym.
rozwiń zwiń