X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Opera narodowa. Poprzednicy Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 20:08
W audycji szukaliśmy odpowiedzi na pytania, kim byli w zakresie muzyki scenicznej poprzednicy Moniuszki, jaką rolę odegrali w powstaniu i historii polskiej opery narodowej oraz jaka była ich rola w historii teatru warszawskiego.
Audio
  • Polscy twórcy oper tworzący przed Stanisławem Moniuszką (Moniuszko - historia prawdziwa/Dwójka)
Warszawa. Plac Teatralny i Teatr Wielki - widok od ul. Senatorskiej
Warszawa. Plac Teatralny i Teatr Wielki - widok od ul. SenatorskiejFoto: NAC/domena publiczna

Zdzisław Jachimecki w swojej monografii moniuszkowskiej pisał: "Sztuka polska otrzymała w Halce kompozycję, która w owym czasie mogła z honorem reprezentować muzykę polską na całym cywilizowanym świecie i o całe niebo artystycznych wartości przewyższała wszystko, co złożyło się na historię opery naszej, owe zgoła niewybitne opery Elsnera i Kurpińskiego, co stale, niemal rychło po pojawieniu się na scenie, tonęły w szafach bibliotecznych".

Niezależnie od tego, jak dziś oceniamy twórczość operową wymienionych kompozytorów (o ile w ogóle ją znamy!), zdajemy sobie świetnie sprawę z tego, że byli to bezpośredni poprzednicy Moniuszki. Zresztą on sam bardzo ich cenił. Józefowi Elsnerowi zadedykował kwartet smyczkowy i napisał: "Komuż najsłuszniej, jeżeli nie pierwszemu założycielowi muzyki naszej krajowej, należy się hołd każdego jej zwolennika?". Z kolei wiosną 1857 roku, w liście do Józefa Sikorskiego, który niedługo wcześniej zaczął wydawać "Ruch Muzyczny", donosił, że nie chce, by jego utwory drukowane były w pierwszych numerach: "Zacznij od Dobrzyńskiego, Kurpińskiego (koniecznie!). Ja nadciągnę ku jesieni".

Gościem audycji była prof. Elżbieta Nowicka z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektor Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM.

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Data emisji: 29.05.2019

Godzina emisji: 22.00

mko/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Łukasz Borowicz: niechęć do "Parii" Moniuszki jest archaiczna

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2019 14:45
- "Parię" spotkał niezasłużony los. Niechęć do niej zasadza się na niechęci awangardy artystycznej współczesnej Moniuszce do opery w ogóle. W modzie było wówczas brzydzenie się tym gatunkiem, wieszczono jego koniec, Verdiego odsądzano od czci i wiary. Moniuszkę spotkało to samo. Ten trend na szczęście dawno się skończył – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najlepszego nagrania "Halki" Moniuszki dokonano w Teatrze Wielkim

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2019 15:39
Sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki wybrali album z najlepszym wykonaniem opery "Halka" Stanisława Moniuszki.
rozwiń zwiń