X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Stanisław Moniuszko i teatr

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2019 16:34
W jakim stopniu Moniuszko mógł kształtować oblicze repertuarowe sceny, wpływać na zespół i wykonania, na charakter przedstawień, na upodobania publiczności? O tym rozmawialiśmy w audycji "Moniuszko - historia prawdziwa".
Audio
  • Moniuszko - historia prawdziwa 15 maja godz. 22:00
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Ferenc Szelepcsenyi/Shutterstock

W dorobku kompozytorskim Stanisława Moniuszki znajduje się bardzo wiele dzieł scenicznych. Twórca polskiej opery narodowej był niewątpliwie przede wszystkim kompozytorem teatralnym: autorem oper, operetek, sielanek, wodewili, wkładek do dzieł innych twórców, muzyki scenicznej do sztuk dramatycznych. Moniuszko żywo interesował się teatrem – nie tylko operowym, lecz także dramatycznym. Co więcej, to właśnie z teatrem związany był przez część swojego życia jako dyrektor opery warszawskiej.

Czy jego praca w teatrze pozostawiła równie wyraźny ślad, jak kompozycje w polskiej literaturze operowej? Czym był teatr dla Moniuszki? W jaki sposób ówczesne sceny obce i polskie mogły wpłynąć na Moniuszkę jako kompozytora? Czy fakt pracy w operze warszawskiej rzutował na teatralność jego dzieł?


***

Tytuł audycji:  "Moniuszko - historia prawdziwa"

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Goście: prof. Anna Wypych-Gawrońska (Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie)

Data emisji: 15.05.2019

Godzina emisji: 22.00

pg/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Niedostępna, obiecująca, przygnębiająca. Warszawa w biografii Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2019 09:46
- W 1827 roku ośmioletni Staś po raz pierwszy, wraz z rodzicami, przyjechał do Warszawy, żeby uczyć się w Kolegium Pijarskim. Ze względów zdrowotnych trzymać musiano go jednak w domu, nie miał więc kontaktu z kolegami ani z nauczycielami - mówiła w Dwójce prof. Magdalena Dziadek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Agnieszka Kręglicka na tropie menu Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2019 13:35
- Przegrzebałam się przez życiorys Moniuszki pod kątem tego, co tam wówczas jadano. W ten sposób ułożyłam tę książkę i dobierałam dania, żeby posmakować epoki - mówiła w Dwójce znana restauratorka, współautorka niewydanej jeszcze książki opisującej to, co jadał ojciec polskiej opery.
rozwiń zwiń