Martyna Pastuszka: trzeba nieustannie windować swój poziom [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2022 12:11
- Żyjemy w XXI wieku. Ludzie masowo zażywają różne medykamenty, koło czterdziestki-czterdziestki piątki są "wystrzeleni". Uważam, że absolutnie refleksją lidera, który liczy na wzajemność w życiowej kampanii, jest zwracanie uwagi na ten element, żebyśmy dotarli wszyscy do okresu emerytalnego, mając w sobie dużo wdzięczności za swoje życie. A nie tylko poczucie, że zostaliśmy do czegoś przymuszeni folwarcznym sposobem - mówiła w Dwójce Martyna Pastuszka, dyrektor artystyczna {oh!} Orkiestry Historycznej.

ZOBACZ WIDEO:

[YouTube/Dwójka]

Jubileusz świętowany w salach koncertowych

Martyna Pastuszka jest skrzypaczką, wykładowczynią akademicką, dyrektor artystyczną i spiritus movens {oh!} Orkiestry Historycznej. Prowadzony przez nią zespół świętuje w tym roku swoje dziesięciolecie, a jubileusz upływa muzykom na wytężonej pracy. W sobotę (10.12) {oh!} Orkiestra Historyczna wystąpiła w Gdańsku podczas festiwalu Actus Humanus Nativitas 2022, gdzie prezentowała muzykę Francesco Geminianiego, a już dzień później powtórzy ten sam program w Muzeum Śląskim w Katowicach.

- W zeszłym roku graliśmy w Gdańsku wcześniejsze opusy Concerti grossi Geminianiego, a tym razem op. 7, uważany za jeden z bardziej skomplikowanych, takie muzyczne sudoku. To jest bardzo dobrze napisany materiał na instrumenty. To wszystko pięknie brzmi, jest dobrej jakości. Tylko problem jest taki, że jest też piekielnie skomplikowane. Co gorsza, nawet nie da się tego za bardzo odczuć, ponieważ publiczność dostaje przepięknie mieniący się muzyczny kalejdoskop, ale to mienienie się jest osiągane poprzez nieustanne wahania się struktur muzycznych - objaśniała Martyna Pastuszka.

{oh!} Orkiestra w NOSPR

W najbliższy piątek (16.12) {oh!} Orkiestra Historyczna będzie świętować swój jubileusz podczas kolejnego koncertu - tym razem w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Monograficzny program obejmie twórczość Józefa Haydna. Transmisja na antenie PR2 od godz. 19.30.


Posłuchaj
58:24 2022_12_11 10_00_11_PR2_Cafe_Muza.mp3 Spotkanie z Martyną Pastuszką, dyrektor artystyczną {oh!} Orkiestry Historycznej (Cafe "Muza"/Dwójka) 

Pierwszy barokowy instrument pożyczyła Martynie Pastuszce jej koleżanka skrzypaczka i w ten sposób ukształtowała jej stosunek do ludzi, którzy zaczynają grać i są zainteresowani muzyką dawną. Prowadzone przez nią wykonania cechuje wyrazistość w narracji muzycznej. W latach 2019 i 2020 otrzymała nominacje do prestiżowych Koryfeuszy Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość roku i Wydarzenie roku oraz Paszportów "Polityki" w kategorii Muzyka dawna.

Martyna i Adam Pastuszkowie: skrzypcowo, barokowo [ZOBACZ WIDEO] >>>>

Od niemal dwóch dekad współpracuje z zespołami jako koncertmistrz, solistka bądź kameralistka. Regularne zaproszenia do orkiestr i zespołów w Paryżu, Gandawie, Monachium czy Kolonii wypełniają jej kalendarz - realizuje tam programy wokalno-instrumentalne, operowe oraz symfoniczne, także te eksponujące repertuar romantyczny. Skrzypaczka zafascynowana jest muzyką francuską XVII i XVIII wieku oraz ekstrawagancką literaturą skrzypcową włoskiego baroku. Od roku 2007 prowadzi również klasę skrzypiec historycznych katowickiej Akademii Muzycznej.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza"

Prowadził: Marcin Majchrowski

Gość: Martyna Pastuszka (skrzypaczka barokowa, liderka i założycielka {oh!} Orkiestry Historycznej)

Data emisji: 11.12.2022

Godzina emisji: 10.00

uk/pg/kor

reklama

Czytaj także

Jana Semerádová: gramy barok zakorzeniony we współczesności

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2017 11:20
Przy okazji koncertu {oh!} Orkiestry Historycznej w ramach cyklu ''Muzyka dawna'' organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia gościem Dwójki była znakomita flecistka Jana Semerádová.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Franz Biber był wielkim ekscentrykiem"

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2018 13:33
- Szczególnie w przypadku Heinricha Ignaza Franza von Bibera powinniśmy przypominać sobie na nowo, że barok to nie była spójna epoka, ale czas pełen wybitnych indywidualności - podkreślał w Dwójce wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński.
rozwiń zwiń